To-tre tog i morgentimerne fra Nakskov mod København H og det samme den anden vej i eftermiddagstimerne.
Det drømte politikerne i Region Sjælland om tilbage i maj 2024.
Med opbakning fra alle kommunerne i regionen skrev politikerne derfor et brev til transportminister Thomas Danielsen (V) og foreslog at etablere en forsøgsordning.
Nu har ministeren svaret.
Jeg har stor forståelse for ønsket om at få en forbedret togbetjening på Lolland-Falster, men jeg kan desværre ikke imødekomme ønsket
- Jeg har stor forståelse for ønsket om at få en forbedret togbetjening på Lolland-Falster, men jeg kan desværre ikke imødekomme ønsket på baggrund af den faglige anbefaling fra DSB, skriver ministeren og fortsætter:
- Dette også henset til, at en direkte togforbindelse mellem København og Nakskov kun vil kunne køre med meget få afgange og alene frem til at DSB påbegynder indsættelsen af de nye elektriske IC5-togsæt fra 2028, lyder det i brevet.
Intet ledigt materiel
DSB skriver, at selskabet ikke råder over ledigt materiel, og at det er ganske få ture, der kan forlænges, så togene også kører på strækningen mellem Nykøbing Falster og Nakskov. Endelig er der den udfordring, at IC3-togene bliver udskiftet med IC5 i 2028 - og at IC5-togene ikke kan køre på den lollandske strækning.
Med forsøget ville man altså risikere at indføre afgangene for så senere at måtte droppe dem igen - og det har DSB dårlige erfaringer med, skriver selskabet i sin faglige vurdering til Transportministeriet.
- Det er DSB’s erfaring, at en reduceret service - i dette tilfælde nedlæggelse af direkte tog - medfører en række negative kundeoplevelser og kundeklager, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Fortsætter kampen
Region Sjælland opgiver dog ikke visionerne, lyder det fra Felex Pedersen (S), der er næstformand for Region Sjællands udvalg for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.
- Vi ønsker mere kollektiv trafik på Sjælland, og jeg har personligt en tyrkertro på, at det vil gavne landdistrikterne at få direkte forbindelser til København, siger han til TV2 ØST.
Vi er først og fremmest interesseret i at finde en løsning, og vi lader os ikke slå ud af et afslag,
Det ærgrer ham, at DSB og Transportministeriet afviser regionens ønske, men det er ikke afgørende hvem der skal drive strækningen.
- Det er ikke så vigtigt. Hvis ikke DSB vil, kan vi drive det selv. Vi er først og fremmest interesseret i at finde en løsning, og vi lader os ikke slå ud af et afslag, siger Felex Pedersen.
Foruden en direkte togforbindelse fra Nakskov til hovedstaden arbejder Region Sjælland også på en direkte forbindelse fra Nykøbing Sjælland til hovedstaden.
Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde behandler sagen på sit møde tirsdag.