Togpendler begræder den 'elendige' punktlighed

En softwareopdatering til signalsystemet hos Banedanmark er forsinket. Og det medfører formentlig endnu længere tid med forsinkelser og aflysninger.

Da det først blev meldt ud i 2009, at de den gang meget gamle signalsystemer skulle udskiftes i hele Danmark, var der umiddelbart stor glæde at spore hos både politikere, togkyndige og pendlere.

quote Jeg har en gang stået i Køge og ventet i to og en halv time uden nogen gode alternativer til at komme væk

Steen Thomassen, pendlerformand, Lille Syd

I dag har ordet 'signalsystem' fået en lidt anden klang og er ofte forbundet med et 'ak' og et 've'.

- Punktligheden er elendig. Jeg tror punktligheden på min strækning kom lige over 70 procent sidste måned, og det er markant lavere end andre steder, fortæller Steen Thomassen, der er pendlertalsmand på Lille Syd, som er strækningen mellem Næstved, Roskilde og København.

Punktligheden er et udtryk for, hvor mange tog, der kommer til tiden.

Læs også
Nyt signalsystem forsinket
Læs også
Nyt signalsystem forsinket

Og den punktlighed ser umiddelbart ikke ud til at blive forbedret foreløbigt.

For en vigtig opdatering i august skulle have været med til at udbedre mange af de børnefejl i Banedanmarks signalsystem, som blandt andet er skyld i den lave punktlighed, vi ser i øjeblikket.

I april 2023 blev det nye signalsystem installeret på strækningen mellem Ringsted og København, men på grund af problemer i systemet har pendlere længe ventet på en opdatering af systemet.

Den vigtige opdatering er dog, ligesom hele udrulningen af signalsystemet flere gange er blevet det, forsinket.

Signalsystemets mange forsinkelser:

  • Udskiftningen af signalsystem blev vedtaget i 2009.

  • Banedanmark skrev i 2012 kontrakt med Alstom, om de enheder, der skal installeres som en del af fremtidens signalsystem.

  • I 2016 blev signalsystemet forsinket i to år. Det betød, at det først ville være færdiginstalleret i 2023.

  • I 2017 blev signalsystemet forsinket i yderligere syv år, således det nye år hed 2030.

  • I 2024 blev signalsystemet forsinket ydereligere tre år, så det vil stå klar i 2033.

Det skriver Ingeniøren.

- Jeg kører selv turen mod København to-tre gange om ugen, og jeg mærker på egen krop, hvornår systemet virker, og hvornår det ikke gør. 

- Jeg har en gang stået i Køge og ventet i to og en halv time uden nogen gode alternativer til at komme væk, siger Steen Thomassen.

Mere automatik

At den vigtige opdatering er blevet forsinket, indebærer blandt andet, at køreplaner ikke automatisk korrigeres, når et tog eksempelvis er forsinket.

quote Mange af de punktlighedsproblemer vi ser nu, vil vi stadig komme til at se.

Steen Thomassen, pendlerformand, Lille Syd

Som det er nu skal personalet selv ind og ændre køreplanen for hvert enkelt tog, når der sker ændringer i togtrafikken. Softwareopdateringen skulle blandt andet automatisere mange af de processer, som lige nu håndteres manuelt.

En vigtig opdatering til det nye signalsystem ERTMS bliver forsinket. Genrefoto.
En vigtig opdatering til det nye signalsystem ERTMS bliver forsinket. Genrefoto. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Og den manuelle håndtering er i sig selv med til at forårsage flere forsinkelser og aflysninger.

Banedanmark har ikke haft mulighed for at stille op til et interview med TV2 ØST, men skriver dog i en mail, at det ikke vil have direkte konsekvenser for passagerne.

- Forsinkelsen af software-leverancen fra leverandøren har på nuværende tidspunkt ikke direkte konsekvenser for passagerne. Banedanmark har været opmærksomme på leverandørens (Alstom, red.) udfordringer, og anbefalede derfor en immunisering af Nordvestbanen, Roskilde-Kalundborg, således at den kan elektrificeres som planlagt, skriver de.

Læs også
Fut fut - Dorte og Kurt fik særlig oplevelse i skumringstiden
Læs også
Fut fut - Dorte og Kurt fik særlig oplevelse i skumringstiden

Det er Steen Thomassen dog ikke helt sikker på, er rigtigt.

- Mange af de punktlighedsproblemer, vi ser nu, vil stadig komme til at ske. Der sker jo bare mange uregelmæssigheder, og når det sker, skal de selv ind og 'hive i håndtaget', fordi de jo ikke har et automatiseret system, som ordner de fejl, fortæller han.

Step 1 og 2

Opdateringen som hedder RO1 step 2, ville have været en markant opgradering i forhold til den nuværende RO1 step 1, som blev udrullet sidste år sammen med det nye signalsystem ERTMS.

Hvornår forventes de forskellige signalsystemer færdige?

  • Roskilde-København: 2033

  • Kystbanen: 2033

  • Øresundsbanen: 2026-2027

  • Roskilde-Korsør: 2029-2030

  • Nykøbing Falster-Rødbyhavn: 2027

  • Roskilde-Holbæk-Kalundborg: 2024

  • Ringsted-Mogenstrup: 2026

Kilde: DR

Step 1-udgaven beskrives dog af Ingeniøren som lidt en nødløsning, fordi leverandøren, Alstom, var efter tidsplanen  - step 1 kom eftersigende uden flere basale trafikstyringsfunktioner.

Derfor havde opdatering også været kærkommen.

- Jeg blev da meget skuffet, da jeg fandt ud af, at den august-opdatering blev udskudt hen i det nye år, siger Steen Thomassen.

Det forventes, at opdateringen bliver udrullet i løbet af det første halvår i 2025.


Nyhedsoverblik