Bilejerne har de seneste år måttet se langt efter en gedigen priskrig på benzin og diesel.
Siden nedlukningerne under corona har tankstationerne været stort set enige om, hvad en liter brændstof skal koste – tilmed i en sådan grad, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på et tidspunkt undersøgte sagen, dog uden at finde bevis for aftalt spil.
Grundlæggende er det for os at se ikke noget, der gør det nemmere for forbrugerne. Tværtimod
Men ifølge FDM – der er bilejernes interesseorganisation – er der nu, efter flere års stilstand, begyndt at ske noget. Det bekræfter Ilyas Dogru, der er chefkonsulent i FDM’s økonomiske sekretariat.
- Priserne på brændstof har været meget ens – det har været uhørt under danske forhold, hvor vi har været vant til, at priserne for år tilbage varierede hen over døgnet, forklarer han og tilføjer:
- Og fordi prisen er blevet så ens alle steder, er forbrugerne heller ikke loyale overfor en bestemt kæde længere. Det har gjort, vi nu ser selskaberne rykke på sig.
Der er dog ikke tale om en priskrig i traditionel forstand, forklarer Ilyas Dogru.
- Men vi ser, at de i stedet forsøger sig med forskellige ordninger, som belønner loyale kunder.
Et guldæg
Nogle kæder tilbyder således private kunder en kontant rabat på op mod 30 øre per liter brændstof, hvor andre også satser på fordele som gratis kaffe eller rabat på bilvask. Andre igen yder kredit, cashback eller lodder til konkurrencer.
For en pendler her i regionen, der i gennemsnit kører samlet 61,8 kilometer om dagen til og fra arbejde, er det således muligt at spare cirka 90-270 kroner på et års diesel- eller benzinbudget på 11.000-13.000 kroner.
Gennemgående er det dog, at virksomhederne er begyndt at gøre mere ud af at tiltrække og belønne de loyale kunder.
En af de kæder, som har rettet sit fokus mod de loyale kunder kæden Oil! Virksomheden har knapt 70 tankstationer fordelt udover hele landet – heraf foreløbigt seks på Vest- og Sydsjælland.
Oil! har i flere år haft et loyalitetsprogram, og har senest valgt at skrue op for den rabat, kunderne kan opnå i takt med at flere andre er begyndt med lignende tiltag.
- Det er vores guldæg, siger Henrik Schøler, der er landechef i Oil!
Han forklarer, at 80 procent selskabets kunder i dag er tilbagevendende, hvoraf halvdelen er medlemmer af virksomhedens loyalitetsprogram.
- Vi har vendt blikket mod kunder, som ofte kommer hos os. Jo mere du tanker, jo billigere bliver det, forklarer han.
Konkurrencen har flyttet sig
Henrik Schøler afviser, at konkurrencen er forsvundet, selvom prisen på skiltet ved vejen er den samme som hos mange af konkurrenterne.
Der bliver konkurreret på pris. Men konkurrencen er flyttet fra prisskiltet til loyalitetsprogrammer
Således har det med få undtagelser været gældende, at ubemandede tankstationer i Danmark siden 2020 konsekvent har prissat benzin og diesel 1,2 kroner under de aktuelle listepriser.
Tilsvarende har de bemandede servicestationer prissat benzin og diesel 1,1 kroner under de aktuelle listepriser, hvormed der reelt har været en prisdifference på 10 øre, tankstationerne imellem.
- Der bliver konkurreret på pris. Men konkurrencen er flyttet fra prisskiltet til loyalitetsprogrammer, som vi hver især har, pointerer landechefen.
- Det er rigtigt, at det er blevet mere roligt og afdæmpet sammenlignet med tidligere. Men dengang var der heller ikke ret mange, som tjente ret mange penge på det.
Forbrugeren skal tage sig i agt
Ifølge Forbrugerrådet Tænk kan de mange forskellige loyalitetsprogrammer dog være svære at gennemskue for den enkelte forbruger.
- Grundlæggende er det for os at se ikke noget, der gør det nemmere for forbrugerne. Tværtimod, siger direktør for Forbrugerrådet Tænk Mads Reinholdt til TV2 ØST.
- Det er en form for konkurrence, men det er en mere uigennemsigtig konkurrence. For når man konkurrerer på forskellige fordele, som man skal ind at hente i apps eller kundeklubber, bliver det mere mudret at navigere i.
Han anerkender, at der kan være penge at spare, men peger samtidig på, at man som forbruger kan være tilbøjelig til at tillægge værdien af en rabat større værdi, end den er reelt har.
Således giver 10 øres rabat rundt regnet en besparelse på fem kroner, hvis man tanker 50 liter. Kører bilen tilsvarende 15 kilometer på en liter, er den besparelse stort set forsvundet, hvis man kører mere end fem kilometers omvej, for at nå frem til tankstationen.
- Man skal være opmærksom på, at benzinstationerne er professionelle og ved præcist hvordan de skal prissætte tingene for at få kunderne til. Så de laver rabatterne ud fra en kalkule på, hvor de tjener penge, siger Mads Reinholdt.
Han peger på, at 10 øre i rabat på brændstof således hurtigt er hentet hjem for virksomheden, hvis kunden bagefter går ind og køber en pose slik eller mælk, som ofte er noget dyrere på tanken sammenlignet med supermarkedet.
Også hos FDM påpeger Ilyas Dogru, at forbrugerne skal have øjnene med sig.
- Det er positivt, der igen sker noget, og der ikke er stilstand. Det ideelle ville naturligvis være, hvis der blev konkurreret direkte på prisen - men det her er trods alt et ryk i den rigtige retning og en mulighed for at opnå rabat, siger han og tilføjer:
- Men forbrugerne skal huske på, at selvom de kan få rabat - er det ikke nødvendigvis det billigste. Man skal stadig se sig for, selvom du får rabat.
Uagtet rabatter hos de enkelte tankstationer har ejere af dieselbiler i 2023 indtil videre indkasseret den største besparelse. Prisen på diesel er siden nytår faldet med 8 procent, svarende til 1,1 krone per liter, hvorimod prisen på en liter benzin er steget med godt 4 procent svarende til 60 øre per liter.