Fremover skal prisen på en færgebillet gøres billigere, så det alle årets dage koster det samme at tage færgen som at køre samme strækning i bil på en landevej.
Sådan lyder et forslag fra regeringen, der er en del af det samlede bud på en finanslov for 2024, som regeringen fremlægger senere på ugen.
Hidtil har det statslige tilskud til det såkaldte ”landevejsprincip” været fastsat sådan, at kommunerne har kunne sænke tilskuddet til færgerne i 46 uger, svarende til alle ugerne uden for højsæsonen for turister.
Med det nye forslag om et ”fuldt landevejsprincip” ønsker regeringen at tilføre midler til, at tilskuddet til færgerne kan dække alle årets uger.
Håndsrækning til øerne
Helt konkret vil regeringen tilføje 51 millioner kroner årligt til det nuværende tilskud, som lyder på 99,3 millioner kroner om året.
Tilskuddet bliver fordelt på 33 færgeruter i 21 kommuner. Her i sendeområdet gælder det otte ruter.
Disse ruter får tilskud
Tilskuddet omfatter otte færgeruter i fire kommuner her i sendeområdet.
Holbæk
- Orø-Holbæk
Kalundborg
- Nekselø-Havnsø
- Sejerø-Havnsø
Slagelse
- Omø- Stigsnæs
- Agersø-Stigsnæs
Lolland
- Askø-Bandholm
- Fejø-Kragenæs
- Femø-Kragenæs
- Det er en stor dag for de små øer, fordi de får en anerkendelse af, at de selvfølgelig også skal have mulighed for at transportere sig ligesom resten af Danmark, siger Kasper Roug (S).
Kasper Roug er valgt til folketinget i Sjællands Storkreds og er formand for Udvalget for Småøer. Han fortæller, at udvalget igennem længere tid har arbejdet på at få flere penge til transporten til og fra småøerne.
- Småøerne er de mest sårbare samfund, vi har i Danmark. Og jeg mener helt klart, at vi skal støtte og hjælpe de samfund.
- Derfor er det jo et rigtig godt og sundt princip, at vi holder hånden under dem, som har det svært i forhold til transport og som ligger isoleret, siger han.
Ifølge Kasper Roug er det derfor med stor glæde, at regeringen har lyttet til udvalgets betragtninger og nu har anerkendt det i finanslovsforslaget.
- Det er jo en klar erkendelse af, at Danmark risikerer at knække over på midten mellem by og land. Med det her kan småøerne forhåbentlig trives bedre fremadrettet, siger han.
Louise Schack Elholm (V), der blandt andet er minister for landdistrikterne, er også positiv over, at landdistrikterne får tilført flere midler i det kommende finanslovsforslag.
- Det er vigtigt, at man kan leve og bo i hele Danmark. Det er noget, som er blevet kraftigt efterlyst, og derfor er jeg rigtig glad for, at vi i regeringen har valgt at efterkomme de ønsker, lyder det fra Louise Schack Elholm.
Vil afsætte 600 millioner kroner på fire år
Udover forslaget om et fuldt landevejsprincip løftede vicestatsminister og økonomiminister Jakob Ellemann-Jensen (V) mandag også sløret for, at yderkommunerne kan se frem til et højere befordringsfradrag.
Forslaget indebærer, at det skal afsættes 100 millioner kroner årligt i fire år til formålet.
Alt i alt lægges der med det nye finanslovsforslag altså op til, at der skal tilføres godt 150 millioner kroner mere om året til landdistrikterne i fire år. Det vil sige 604 millioner kroner i alt.
- Det her viser, at der er en klar prioritering af landdistrikterne. At denne her regering ønsker at gavne landdistrikterne, og at man skal kunne leve og bo i hele Danmark. Det er jeg rigtig glad for, siger Louise Schack Elholm.
Det fremgår endnu ikke konkret, hvordan forslagene der vedrører landdistrikterne vil blive udmøntet og finansieret.
I dag er 25 kommuner udpeget som de yderkommuner, hvor man som pendler er berettiget til et forhøjet befordringsfradrag.
I vores region gælder det Odsherred, Slagelse, Vordingborg, Guldborgsund og Lolland Kommuner.