Vejdirektoratet: Forbud mod elefantoverhalinger har haft en effekt

I mange år har der været overhalingsforbud for lastbiler på flere motorvejsstrækninger i Danmark. Et forbud, der har haft effekt, mener Vejdirektoratet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Du kører 130 kilometer i timen på motorvejen, men pludselig bliver du nødt til at bremse brat op, fordi en lastbil kører ind foran dig i overhalingsbanen.

Den skal overhale en anden lastbil, der ligger i den inderste vognbane. 

En sådan såkaldt elefantoverhaling kan bremse hele trafikken, og det kan skabe forsinkelser for trafikanterne. 

quote Vi har snakket med trafikanterne, og de er meget tilfredse med overhalingsforbuddet

Niels Boesgaard Lauridsen, civilingeniør i Vejdirektoratet

Derfor har der i mange år været et overhalingsforbud for lastbiler i visse tidsrum på flere motorvejsstrækninger i Danmark. Og den seneste udvidelse af forbuddet kom i 2019. For de fleste strækninger gælder forbuddet i myldretiden fra klokken 06.00-09.00 og 15.00-18.00.

quote Det kan godt give anledning til uheld, hvis der er nogle, der er lidt uopmærksomme

Niels Boesgaard Lauridsen, civilingeniør, Vejdirektoratet

Og hos Vejdirektoratet kan de mærke, at forbuddet har haft en effekt.

- Lastbilernes gennemsnitshastighed er faldet med en til halvanden kilometer i timen, og der er også sket et ret stort fald i antallet af lastbiler i venstre vognbane, siger Niels Boesgaard Lauridsen, der er civilingeniør i Vejdirektoratet, og fortsætter:

- Vi har snakket med trafikanterne, og de er meget tilfredse med overhalingsforbuddet, fordi de oplever, at det giver en mere glidende trafikafvikling, og der er færre forsinkelser for dem, siger han. 

Langsom acceleration

Når lastbiler overhaler hinanden bliver det betegnet som elefantvæddeløb, fordi lastbiler ikke accelererer så hurtigt.

- Hastighedsforskellen mellem lastbiler er ikke så stor. Det tager derfor længere tid for lastbiler at overhale hinanden, da de må køre 80 kilometer i timen, siger Niels Boesgaard Lauridsen.

Overhalingsforbuddet er primært på de motorveje med den højeste trafikintensitet. Vejdirektoratet kan ikke direkte sige, om der sker færre ulykker med lastbiler i forbudszonerne, da lastbiler ifølge Vejdirektoratet ofte ikke bliver registreret som at være part i et uheld af politiet.

Læs også
Så meget kan du spare på samkørsel og ni andre spareråd til bilisterne
Læs også
Så meget kan du spare på samkørsel og ni andre spareråd til bilisterne

Niels Boesgaard Lauridsen mener, at overhalende lastbiler på motorvejene i nogle tilfælde kan have betydning for trafikken.

- Noget, der kan ske, er, hvis en lastbil trækker ud, og der er tæt trafik, så skal personbilerne ofte bremse ned, og det giver en effekt i rækken, hvor man skal bremse hårdere og hårdere op, så man ikke kører ind i ham foran.  Det kan godt give anledning til uheld, hvis der er nogle, der er lidt uopmærksomme, siger Niels Boesgaard Lauridsen.

Forbud udvidet af flere omgange

Overhalingsforbuddet blev i 2019 udvidet med op til 270 kilometer motorvej i hele landet. Det gælder firesporede motorveje, hvor der kører flere end 20.000 biler i døgnet. 

Det kunne blive en realitet, fordi Finansloven for 2019 havde afsat midler till udvidelser af  overhalingsforbud for lastbiler og lastbilvogntog på udvalgte motorvejsstrækninger. 

På Sjælland gælder forbuddet hele Vestmotorvejen fra Køge til Korsør og næsten hele Sydmotorvejen fra Køge til Vordingborg. Derudover er forbuddet også udvidet til Holbækmotorvejen mellem Holbæk og Roskilde.
På Sjælland gælder forbuddet hele Vestmotorvejen fra Køge til Korsør og næsten hele Sydmotorvejen fra Køge til Vordingborg. Derudover er forbuddet også udvidet til Holbækmotorvejen mellem Holbæk og Roskilde. Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

Tiltaget er en overbygning til et allerede eksisterende overhalingsforbud, som bestod af cirka 230 kilometer i hele landet. Det giver bødestraf, hvis man trodser forbuddet.


Nyhedsoverblik