- Hvis børnene ikke er parate til at komme i skole, kan de reagere ved at blive triste, vrede, udadreagerende eller stille og indadvendte.
Så kontant er meldingen fra Pia Jessen, der er formand for Børnehaveklasseforeningen.
For ti år siden fik cirka 17 procent af børnene udsat skolestarten. Men de nyeste tal viser, at det tal nu er faldet til 6,5 procent.
Det er problematisk, hvis man ikke får muligheden for at få udskudt skolestarten
- Det, synes jeg, er rigtig uheldigt, for det betyder, vi får nogle børn i skole, som ville have godt af at have haft et år mere i børnehaven, siger Pia Jessen.
Anstrengende fagligt og socialt
Hun oplever, at der hvert år er omkring to elever i de nye børnehaveklasser, som burde være blevet et ekstra år i børnehaven. Det kan nemlig være meget anstrengende for børnene, hvis de føler, de ikke kan følge med deres klassekammerater.
- Oftest er det ikke fagligt, børnene halter bagud. Det er socialt, det er svært at følge med de andre i leg og udvikling, og det gør børnene mere sårbare, siger hun og fortsætter:
- Hvis man bruger så meget energi på socialt at følge med de andre, så har man ikke energien til fagligt at være med. De andre løber simpelthen fra én.
Stor forskel er problematisk
Der er stor forskel på, hvor restriktive kommunerne er med at lade forældre udsætte deres barns skolestart et år.
Kalundborg er den kommune i landet, der lader færrest børn vente et år med skolestart. Her er det kun 1,77 procent af årgangen, der ikke skal starte i skole.
- Det er problematisk, hvis man ikke får muligheden for at få udskudt skolestarten, for det er vigtigt, vi giver børnene en god start på skolelivet, siger Pia Jessen.
Bedst at udskyde skolestarten
Ifølge børnehaveklasselederen er det bedre for de børn, der ikke er parate til at starte i skole, at blive i børnehaven et ekstra år frem for at komme i skole for tidligt.
- I børnehaven vil de opleve at blive den store, der løber forrest, uden hele tiden at skulle løbe stærkere for at nå op på siden af de andre, det er med til at modne rigtig mange børn, og give dem et overskud til de videre udfordringer som skolen er, siger hun.
- Det er bedre end at starte i skole for tidligt, og så enten skulle gå en klasse om, eller skulle halse efter sine kammerater flere år fremover.
Sådan ved du, om dit barn er skoleparat:
- Barnet kan forstå kollektive og individuelle beskeder
- Barnet tager initiativ
- Barnet kan fastholdes i legen
- Barnet kan både lege sammen med andre og lege selv
- Man kan tage dagtilbudet med på råd, de kender barnet og har også en god idé om, hvorvidt barnet er skoleparat.
Kilde: Pia Jessen, formand for Børnehaveklasseforeningen