Bremser jagt på spritbilister og fartdjævle – færdselspoliti skal fokusere på lastbiler i stedet

Midt- og Vestsjællands Politi skal fokusere på at kontrollere lastbiler for at nå deres måltal. Derfor nedprioriteres jagten på sprit- og fartbilister.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Betjentene hos den Operative Færdselsafdeling hos Midt- og Vestsjællands Politi skal inden årets udløb have kontrolleret 6.040 lastbiler.

- Vi skal kontrollere køre-hviletid for at undgå, at chaufførerne er trætte og dermed er med til at forårsage trafikuheld. Det er til gavn for færdselssikkerheden. Derudover kontrollerer vi, om de er berusede, og om lastbilen er i lovlig og forsvarlig stand, fortæller vicepolitiinspektør Peter Stryhn.

Trafik
Læs også
Politiet har fanget knap 8000 fartsyndere i kontroluge
Trafik
Læs også
Politiet har fanget knap 8000 fartsyndere i kontroluge

De 6.040 er et politisk fastsat måltal, og i øjeblikket mangler politikredsen at kontrollere så mange lastbiler, at de bliver nødt til at fokusere målrettet på det resten af året. Derfor har afdelingen ikke nok ressourcer til samtidig at udføre en målrettet indsats mod fartsyndere og spritbilister.

Det skrev Berlingske onsdag.

- Det er en omprioritering af ressourcerne, og det foretager vi i dansk politi hver evig eneste dag, siger Peter Stryhn.

Artiklen fortsætter under billederne.

Peter Stryhn er vicepolitiinspektør hos Midt- og Vestsjællands færdselsafdeling.
Færdselspolitiet tjekker ikke fart på motorvejen, før måltallene for lastbilskontroller er nået.
Færdselspolitiet tjekker ikke fart på motorvejen, før måltallene for lastbilskontroller er nået. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

12 betjente skal lave noget andet

Opprioriteringen af indsatsen målrettet lastbiler betyder helt konkret, at 12 betjente i den operative færdselsafdeling ikke længere skal bruge deres arbejdsdag på at tjekke fartdjævle og bilister, der har kigget lidt for dybt i ølflasken.

quote Det burde det være muligt for politiet både at kontrollere vanvidsbilister og lastbiler. Jeg forstår ikke den her meget rigide opdeling

Marcus Knuth (V), medlem af Retsudvalget, Folketinget

- Hvis jeg skulle ansætte nyt personale til tungvognskontrol, skulle jeg bruge masser af ressourcer på at uddanne dem. Det har jeg ikke tid til, fordi vi skal ud at lave den her forstærkede indsats. Derfor er jeg nødt til at kigge på, hvad er det for noget personale, jeg har, der kan løfte opgaven, og det kan den operative færdsel. De er så med til at løfte den her opgave i øjeblikket, siger Peter Stryhn.

Men den hårde prioritering vækker undren hos Marcus Knuth, der sidder i Folketingets Retsudvalg.

- Det undrer mig rigtig, rigtig meget, fordi formålet med kontrollerne er den overordnede færdselssikkerhed for os helt almindelige danskere. Det burde det være muligt for politiet både at kontrollere vanvidsbilister og lastbiler. Jeg forstår ikke den her meget rigide opdeling, som det ser ud til, de laver, siger han.

630349d8-0f82-446f-9c7b-c553e2c8bd4f-15159-00000e5ca3d0a4f7.jpg
Læs også
Beruset mand kørte galt - stjal ny bil tre timer senere og kørte galt igen
630349d8-0f82-446f-9c7b-c553e2c8bd4f-15159-00000e5ca3d0a4f7.jpg
Læs også
Beruset mand kørte galt - stjal ny bil tre timer senere og kørte galt igen

Han vil nu have justitsminister Nick Hækkerup (S) til at se på, om måltallene skal justeres.

- Hvis der er nogle tal, der skal rettes til, så må vi tage en snak med ministeren. Jeg har i hvert fald tænkt mig at spørge ham, hvad man kan gøre ved det her, og om der er nogle tal, der skal justeres, sådan at man ikke fuldstændig tilsidesætter fokus på spritbilister til fordel for en overvejende fokus på lastbiler, siger Marcus Knuth.

Vognmænd: Brug for fokus på spritbilister

Den målrettede indsats mod lastbiler vækker også blandede følelser hos de lastbilchauffører, TV2 ØST talte med i dag.

- Jeg synes snart, der er muget ud blandt de brodne kar. 99 procent af os overholder reglerne. Så jeg synes umiddelbart ikke, det er en god prioritering, for hvis jeg nu har en containerlås, der står åben, så er jeg stadig ikke nær så farlig som en eller anden i en kæmpe brandert i en personbil, siger Peter Havlykke, der er vognmand og kommer fra Lolland.

Artiklen fortsætter under billedet.

Peter Havlykke, vognmand fra Lolland.
Peter Havlykke, vognmand fra Lolland. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Flemming Bonne, der er lastbilchauffør og kommer fra Øster Kippinge på Falster, er dog lidt mere positivt stemt over for den øgede lastbilkontrol.

quote Det er skidt, at der ikke er tid til at tjekke spritbilister. Dem vil jeg helst have væk fra landevejen

Flemming Bonne, lastbilchauffør, Øster Kippinge

- Jeg synes, det er en god idé at tjekke lastbiler. Det kan altid blive bedre, og der er stadig mange sorte får, og dem skal vi have ryddet ud i. Der kan være problemer med køre-hviletid og lidt for store læs for eksempel, siger han.

- Men det er skidt, at der ikke er tid til at tjekke spritbilister. Dem vil jeg helst have væk fra landevejen, for de er farligere end os. Man burde ansætte nogle flere folk til det.

Artiklen fortsætter under billedet.

Flemming Bonne, lastbilchauffør fra Øster Kippinge på Falster
Flemming Bonne, lastbilchauffør fra Øster Kippinge på Falster Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Ikke frit spil

Men der bliver altså heller ikke fuldstændigt frit spil for fartglade og sprit- eller narkopåvirkede bilister, slår Peter Stryhn fra Midt- og Vestsjællands Politi fast.

- Det gør det i hvert fald ikke. Der er stadig andre politifolk på gader og stræder. Mit personale kører ikke målrettet ud for at standse spritbilister, men ser de en spritbilist eller en, der kører mistænkeligt, så bliver pågældende selvfølgelig standset og tjekket.

Læs også
Ung mand efter vanvidskørsel: Min bil var stjålet, og jeg var på hospitalet
Læs også
Ung mand efter vanvidskørsel: Min bil var stjålet, og jeg var på hospitalet

Midt- og Vestsjællands Politi regner med at gå tilbage til målrettede kontroller af almindelige bilister, når målet på de 6040 lastbilkontroller er nået.


Nyhedsoverblik