Betjentene hos den Operative Færdselsafdeling hos Midt- og Vestsjællands Politi skal inden årets udløb have kontrolleret 6.040 lastbiler.
- Vi skal kontrollere køre-hviletid for at undgå, at chaufførerne er trætte og dermed er med til at forårsage trafikuheld. Det er til gavn for færdselssikkerheden. Derudover kontrollerer vi, om de er berusede, og om lastbilen er i lovlig og forsvarlig stand, fortæller vicepolitiinspektør Peter Stryhn.
De 6.040 er et politisk fastsat måltal, og i øjeblikket mangler politikredsen at kontrollere så mange lastbiler, at de bliver nødt til at fokusere målrettet på det resten af året. Derfor har afdelingen ikke nok ressourcer til samtidig at udføre en målrettet indsats mod fartsyndere og spritbilister.
- Det er en omprioritering af ressourcerne, og det foretager vi i dansk politi hver evig eneste dag, siger Peter Stryhn.
Artiklen fortsætter under billederne.
12 betjente skal lave noget andet
Opprioriteringen af indsatsen målrettet lastbiler betyder helt konkret, at 12 betjente i den operative færdselsafdeling ikke længere skal bruge deres arbejdsdag på at tjekke fartdjævle og bilister, der har kigget lidt for dybt i ølflasken.
Det burde det være muligt for politiet både at kontrollere vanvidsbilister og lastbiler. Jeg forstår ikke den her meget rigide opdeling
- Hvis jeg skulle ansætte nyt personale til tungvognskontrol, skulle jeg bruge masser af ressourcer på at uddanne dem. Det har jeg ikke tid til, fordi vi skal ud at lave den her forstærkede indsats. Derfor er jeg nødt til at kigge på, hvad er det for noget personale, jeg har, der kan løfte opgaven, og det kan den operative færdsel. De er så med til at løfte den her opgave i øjeblikket, siger Peter Stryhn.
Men den hårde prioritering vækker undren hos Marcus Knuth, der sidder i Folketingets Retsudvalg.
- Det undrer mig rigtig, rigtig meget, fordi formålet med kontrollerne er den overordnede færdselssikkerhed for os helt almindelige danskere. Det burde det være muligt for politiet både at kontrollere vanvidsbilister og lastbiler. Jeg forstår ikke den her meget rigide opdeling, som det ser ud til, de laver, siger han.
Han vil nu have justitsminister Nick Hækkerup (S) til at se på, om måltallene skal justeres.
- Hvis der er nogle tal, der skal rettes til, så må vi tage en snak med ministeren. Jeg har i hvert fald tænkt mig at spørge ham, hvad man kan gøre ved det her, og om der er nogle tal, der skal justeres, sådan at man ikke fuldstændig tilsidesætter fokus på spritbilister til fordel for en overvejende fokus på lastbiler, siger Marcus Knuth.
Vognmænd: Brug for fokus på spritbilister
Den målrettede indsats mod lastbiler vækker også blandede følelser hos de lastbilchauffører, TV2 ØST talte med i dag.
- Jeg synes snart, der er muget ud blandt de brodne kar. 99 procent af os overholder reglerne. Så jeg synes umiddelbart ikke, det er en god prioritering, for hvis jeg nu har en containerlås, der står åben, så er jeg stadig ikke nær så farlig som en eller anden i en kæmpe brandert i en personbil, siger Peter Havlykke, der er vognmand og kommer fra Lolland.
Artiklen fortsætter under billedet.
Flemming Bonne, der er lastbilchauffør og kommer fra Øster Kippinge på Falster, er dog lidt mere positivt stemt over for den øgede lastbilkontrol.
Det er skidt, at der ikke er tid til at tjekke spritbilister. Dem vil jeg helst have væk fra landevejen
- Jeg synes, det er en god idé at tjekke lastbiler. Det kan altid blive bedre, og der er stadig mange sorte får, og dem skal vi have ryddet ud i. Der kan være problemer med køre-hviletid og lidt for store læs for eksempel, siger han.
- Men det er skidt, at der ikke er tid til at tjekke spritbilister. Dem vil jeg helst have væk fra landevejen, for de er farligere end os. Man burde ansætte nogle flere folk til det.
Artiklen fortsætter under billedet.
Ikke frit spil
Men der bliver altså heller ikke fuldstændigt frit spil for fartglade og sprit- eller narkopåvirkede bilister, slår Peter Stryhn fra Midt- og Vestsjællands Politi fast.
- Det gør det i hvert fald ikke. Der er stadig andre politifolk på gader og stræder. Mit personale kører ikke målrettet ud for at standse spritbilister, men ser de en spritbilist eller en, der kører mistænkeligt, så bliver pågældende selvfølgelig standset og tjekket.
Midt- og Vestsjællands Politi regner med at gå tilbage til målrettede kontroller af almindelige bilister, når målet på de 6040 lastbilkontroller er nået.