Brugen af timelønnede lærervikarer har nået et højdepunkt.
En rapport fra Rigsrevisionen viste tidligere på året, at antallet er steget med knap 47 procent siden 2014, da skolereformen blev indført.
Det skriver Politiken.
Anders Bondo: - Det er et kæmpe problem
Konsekvenserne er, at mange elever oplever alt for mange hurtige skift
I 2017 blev 1.725 vikarer uden uddannelse placeret i et af landets klasselokaler mod kun 1.150 i 2014.
Den udvikling bekymrer Anders Bondo, der er formand for Danmarks Lærerforening.
- Det er et kæmpe problem. Vi skal ikke skyde skylden på de unge mennesker, dem vil jeg gerne rose for at gøre det så godt som muligt. Men alle ved, at det er en dårlig løsning. Konsekvenserne er, at mange elever oplever alt for mange hurtige skift, fordi mange af de her timelønnede vikarer er der i en kort periode, og så starter der en ny, siger han til Politiken.
Ifølge formanden har det stigende brug af vikarer konsekvenser for eleverne og kvaliteten af undervisningen.
- Kendskabet til klassen og den enkelte elev gør, at vi kan levere god undervisning. Det kan sådan en vikar umuligt gøre, fordi de ikke når at lære eleverne at kende og ikke har de faglige kompetencer. Det er en skidt kombination, siger Anders Bondo.
Brugen af lærervikarer er steget for hvert år
Ambitionen er at nedbringe sygefraværet, og det går heldigvis den rette vej
En af forklaringerne på det høje forbrug af vikarer, er ifølge KL, at sygefraværet er steget efter Skolereformen i 2013.
- Efter 2013 så vi en stigning i sygefraværet, siger Thomas Gyldal, der er formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg.
- Kommunalpolitikere er meget optagede af, at der skal bruges færre vikarer i skolen. Ambitionen er at nedbringe sygefraværet, og det går heldigvis den rette vej. Desuden skal vi sikre en bedre organisering og planlægning af lærernes efteruddannelse. Det er vi i fuld gang med, siger han til Politiken.
Rigsrevisionens tal viser tydeligt, at brugen af timelønnede lærervikarer ikke alene er steget siden 2014, men også steget for hvert år, hvilket tyder på, at skolerne har sværere ved at gennemføre de planlagte timer med de fastansatte lærere.