Den 2. januar i år var et lyntog på vej mod Sjælland, da det kolliderede med en tom sættevogn fra et forbipasserende godstog på Storebæltsbroen.
Otte mennesker mistede livet, mens 16 blev kvæstet. Dermed var det den største togulykke i Danmark i 30 år.
Efterfølgende har ulykken givet endnu flere ar på sjælen. Der er nemlig blevet anmeldt 14 arbejdsskader i forbindelse med ulykken.
Det skriver A4 Arbejdsmiljø, som har fået aktindsigt hos Arbejdstilsynet.
Der er to ud af de fire, der var mærket af ulykken, der ikke længere er ansat hos os
Desuden er der anmeldt et såkaldt arbejdsrelateret dødsfald. Det handler om en passager, der sad i den forreste del af IC4-toget på vej på arbejde, som blev dræbt under ulykken.
Flere har forladt deres job
Ifølge A4 Arbejdsmiljø har ulykken været en stor traumatisk oplevelse for flere medarbejdere fra DB Cargo, som kørte godstoget, og DSB. Det har betydet, at de ikke kunne vende tilbage til deres job igen.
Det gælder blandt andet to medarbejdere fra DB-Cargo, der ellers arbejdede med at klargøre godsvognene.
- Der er to ud af de fire, der var mærket af ulykken, der ikke længere er ansat hos os. Begge er fratrådt efter gensidig aftale, og den ene var et resultat af, at han følte, at han var for følelsesmæssigt påvirket af ulykken, siger Jan Wildau til A4 Arbejdsmiljø, som er kommunikationschef i DB Cargo Scandinavia.
DSB-ansatte ramt af psykisk chok
Også hos DSB har ulykken haft store konsekvenser for medarbejderne.
Ifølge A4 Arbejdsmiljø har Arbejdstilsynet registreret fem anmeldelser om arbejdsskader fra DSB-ansatte, der var mærket af psykisk overbelastning og psykisk chok efter togulykken.
De mange anmeldelser om arbejdsskader dækker over fire ansatte fra DB Cargo, fem DSB-ansatte og to medarbejdere fra politi eller beredskab. De 11 anmeldelser handler alle om psykisk overbelastning og psykisk chok, skriver A4 Arbejdsmiljø.
Desuden var tre kontoransatte med som passagerer på ulykkestoget, der fik både fysiske og psykiske skader, som også indgår i de 14 anmeldelser.
Havarikommissionen konkluderede i deres foreløbige rapport den 14. marts i år, at ulykken skyldtes en kombination af kraftig vind og en fejl i låsemekanismen på godstoget. Mere præcist skrev de i rapporten, at det var overvejende sandsynligt, at kongetappen på sættevognstraileren ikke var låst fast.
Det endelige ansvar i forhold til arbejdsskaderne kan dog først placeres, når Havarikommissionen kan offentliggøre den endelige rapport.