Enhedslisten vil hæve prisen på benzin- og dieselbiler samt brændstof og kræve betaling for at benytte veje. Det er motoren, der skal betale for den grønne omstilling i partiets nye, store klimaplan.
Allerede om seks år skal salg af nye fossildrevne biler være forbudt, hvis det står til partiet, der onsdag fremlægger udspillet, som ser på transport, energi, produktion og landbrug.
Vi skal træffe store, alvorlige beslutninger, som skal gå hurtigt
- Det handler om, at vi alle giver hinanden et håndtryk på at tage det individuelle ansvar, der skal til. Til gengæld skal politikerne love, at der bliver foretaget de strukturelle ændringer, der skal til for at leve mere grønt, siger politisk ordfører Pernille Skipper (EL).
Planen vil blandt andet ændre på, hvordan borgerne transporterer sig, hvad de spiser, hvordan de opvarmer huse og får strøm i stikkontakterne.
Konkret vil partiet i 2030 i runde tal mindske udledningen af CO2 med 20 millioner ton mere om året end de ti millioner, som Energiaftalen fra 2018 lægger op til.
Skal investere op mod 40 milliarder kroner
Den sidste nye bil- og dieselbil skal sælges i 2025, og der indføres en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kroner.
Dermed vil partiet sætte sin lid til elbiler til trods for, at de endnu ikke kan konkurrere fuldt ud med traditionelle biler, når det kommer til, hvor langt de kan køre.
- Teknologien er meget tæt på at være på plads for elbiler, det skal nok komme de kommende år. Vi vil selvfølgelig også opsætte ladestandere, så helt almindelige danskere kan komme rundt, siger Penille Skipper.
Enhedslistens klimaplan frem mod 2030
Enhedslisten kalder sin klimaplan en fuldt gennemregnet model for, hvordan Danmark kan reducere udledningerne med 70 procent i 2030.
Det betyder blandt andet CO2-afgifter til landbruget, dyrere benzin og dyrere fossildrevne biler samt et farvel til salg af nye benzin- og dielselbiler senest i 2025. Læs mere her:
- Enhedslistens klimaplan har 78 tiltag inden for de sektorer, der er omfattet af Paris-aftalen: transport, energi, produktion og landbrug.
- Der indføres en forpligtende klimalov, der binder den siddende regering til, at Danmark holder sig på kursen mod 70 procent reduktion i 2030 og mod at blive et nulemissionssamfund senest i 2040.
- Den sidste fossilbil skal sælges i Danmark i 2025, men inden da skal priserne hæves på benzin- og dieselbiler.
- Afgiften på diesel hæves fra 2020 med 69 øre per liter svarende til 22 procent. Afgiften på benzin hæves ligeledes med 69 øre per liter svarende til 15 procent.
- Der indføres omvendt en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kroner.
- Op mod 40 milliarder skal investeres i den kollektive trafik over de næste ti år. Billetterne skal være billigere, så priserne for offentlig transport sænkes med 30 procent fra 2020.
- Der indføres en CO2-afgift for landbruget, hvor indtægten føres tilbage til landmanden for at fremme omlægning til bæredygtighed.
- Virksomheder skal fremover betale for alle CO2-kvoter. Indtægten føres tilbage til virksomhederne som støtte til grøn omstilling.
Kilde: Enhedslistens udspil "En socialt retfærdig vej til det grønne samfund."
En pulje på 240 millioner kroner skal over fire år fremme udbredelsen af hurtigladestandere, hvor elbiler kan lade op i løbet af en halv time.
Der skal investeres op mod 40 milliarder kroner i den kollektive trafik over de næste ti år og priserne for offentlig transport skal sænkes med 30 procent fra 2020.
Fra 2030 må busser, taxi, biler og varebiler, der kører for det offentlige, ikke forurene luften.
Pernille Skipper: Planen er realistisk
Det kan virke som en stor omstilling, men Pernille Skipper mener, at planen er realistisk.
- Den gode nyhed er, at vi beviser, at det ikke er et farvel til den livsstil, vi kender i dag. Vi skal træffe store, alvorlige beslutninger, som skal gå hurtigt.
- Men vi beviser, at det kan lade sig gøre på en måde, hvor helt almindelige familier ikke får slået bunden ud af deres økonomi. Vi kan nå det i tide på en fair måde, siger hun.
Desuden er der CO2-afgifter for landbrug og virksomheder, hvor indtægterne føres tilbage til gavn for den grønne omstilling.
I starten er der et økonomisk minus i planen, men den er fuldt finansieret over fire år ifølge partiet.