- Jeg er glad for, at vi nu er kommet i mål med den tyske myndighedsgodkendelse. Det er en vigtig milepæl for Femern Bælt-projektet.
Sådan lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse, efter den tyske myndighedsgodkendelse af Femern-forbindelsen nu foreligger.
Ifølge ministeren er der tale om en robust godkendelsesbeslutning. Der er nu enighed om, hvordan der konkret skal bygges en tunnel under Femern Bælt. Der skal bygges en 18 kilometer lang sænketunnel med en firesporet motorvej og en elektrificeret jernbane mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn.
Jeg er glad for, at vi nu er kommet i mål med den tyske myndighedsgodkendelse. Det er en vigtig milepæl for Femern Bælt-projektet
Ventet i fem år på godkendelsen
Det er en myndighedsgodkendelse, man har ventet på i fem år, og som er afgørende for, at det egentlige arbejde med selve tunnelen kan gå i gang.
Godkendelsen er forudsætningen for, at der kan bygges på tysk territorium.
- De slesvig-holstenske myndigheder har haft betydeligt fokus på de miljømæssige konsekvenser af projektet, siger Ole Birk Olesen.
Et stort skridt
Oprindeligt skulle godkendelsen ligge klar allerede i 2015. Men godkendelsen endte i en to år lang høringsperiode, som blandt andet betød, at Femern A/S skulle forhandle med entreprenørerne om tunnelkontrakterne til 30 milliarder kroner.
Derfor er det et vigtigt skridt for Femern A/S.
- Det er et meget stort skridt. Godkendelsen er på mere end 1.000 sider, og indeholder alle de forskellige vilkår, som byggeriet skal leve op til i Tyskland. Nu vil vi gå i gang med grundigt at analysere godkendelsen, og i løbet af foråret, vil vi fremlægge en plan med scenarier for de næste skridt, siger Tine Lund-Bretlau, kommunikationschef fra Femern A/S.
Danmarkshistoriens største anlægsprojekt
Forbindelsen mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern bliver 18 kilometer lang. Og med et budget på 52,6 milliarder kroner er det danmarkshistoriens største anlægsprojekt.
- Når Femern A/S har læst godkendelsen grundigt igennem, vil selskabet i løbet af foråret 2019 fremlægge en konkret plan for det videre arbejde med projektet, lyder det fra Ole Birk Olesen.
Den tyske myndighedsgodkendelse kan give anledning til klagesager ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Det kan betyde, at der går et par år, før anlægsarbejdet for alvor kan begynde på tysk side, lyder det i pressemeddelelsen.