Du har måske hørt om tricktyverier, phishing-mails og folk, der ringer og udgiver sig for at være fra banken.
Men nu oplever politiet også, at der kommer flere sager med falske betjente, der ringer og udgiver sig for at være fra politiet. På den måde narrer de typisk borgere til at udlevere personfølsomme oplysninger, kontonumre eller NemID.
Det er typisk det her med, at man forsøger at fortælle borgeren, at man vil hjælpe dem med et problem
- De fleste af episoderne har været telefonisk, hvor folk har fået et opkald fra nogen, der udgiver sig for at være fra politiet, siger Charlotte Tornquist, kommunikationsrådgiver fra Midt- og Vestsjællands Politi.
Politikredsen har inden for de seneste to måneder haft to sager med falske betjente, der har narret borgere.
Undgå at blive snydt
Midt- og Vestsjællands Politi ville aldrig ringe til borgerne med den slags anmodninger om at udlevere personfølsomme data eller betalingskort.
Kontakt politiet på tlf. 114, hvis du modtager lignende henvendelser fra personer, der udgiver sig for at være fra politiet.
Kilde: Midt- og Vestsjællands Politi
Fortæller borgerne, at de er blevet hacket
I starten af ugen var der en sag fra Hørve i Odsherred, hvor en mand ringede og udgav sig for at være fra politiets afdeling for Økonomisk Kriminalitet. Han havde mistanke om, at borgeren var blevet hacket og ville have oplysninger, så han kunne undersøge tingene nærmere. Derfor opgav borgeren sin kode til e-Boks og fremsendte billede af nøglekort på opfordring af den falske politimand.
Samme dag var der optaget et lån i borgerens personnummer på 12.000 kroner, som var udbetalt.
- Det er typisk det her med, at man forsøger at fortælle borgeren, at man vil hjælpe dem med et problem. Det kan være for at beskytte deres værdier mod indbrud, at man siger, de skal lægge dem i en postkasse. Ellers har det været sager, hvor de ringer og siger, at du er blevet hacket, og nu skal vi nok hjælpe dig, men vi har brug for dine NemID-oplysninger for at kunne hjælpe dig, fortæller kommunikationsrådgiver Charlotte Tornquist.
Typisk ældre borgere eller nogen, der har nogle udfordringer
Den 11. juni var der en lignende sag i Grevinge, nordvest for Holbæk, hvor en borger blev ringet op af en ukendt mand, der udgav sig for at være fra politiet. Her blev borgeren franarret oplysninger på bankkort og NemID, hvorefter der blev oprettet et lån på 43.000 kroner i borgerens navn. Lånet blev oprettet ved brug af borgerens oplysninger, som ingen idé har om gerningsmandens identitet.
De tilfælde hvor det lykkedes, ser vi typisk, at det er lidt ældre borgere eller nogen, der har nogle udfordringer
- De tilfælde, hvor det lykkedes, ser vi typisk, at det er lidt ældre borgere eller nogen, der har nogle udfordringer, der bliver overtalt til det her. Men det kan også bare være herre og fru Danmark, der bliver narret til at tro, at det er troværdigt, for de er meget dygtige til det, de gør, siger Charlotte Tornquist.
Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds har de også haft to sager i år med falske betjente. I 2018 havde de syv sager, hvoraf seks af dem handlede om nogen, der havde franarret borgere oplysninger ved at udgive sig for at være politibetjente. Den sidste sag var en, der ringede og udgav sig for at være fra kommunen.
Bedrageri af denne type kan give op til to års fængselsstraf.