Fredag blev der serveret morgenkaffe til de tidlige pendlere på Sydbanen og Nordvestbanen.
Og det var sådan set ikke på grund af snevejret. Men i stedet på grund af de gener, pendlerne har haft, efter ME-lokomotiverne blev sat ud af drift. ME-lokomotiverne trækker de dobbeltdækkertog, som kører både på Sydbanen og Nordvestbanen.
Vi har set det værste af det her, det bliver kun bedre
- Så ville vi bare kvittere for, at nu er lokomotiverne på vej tilbage igen og faktisk fra på mandag, vil der være et markant bedre produkt for kunderne og det ville vi gerne markere ved at dele morgenkaffe ud til pendlerne. Og vi ved godt, at det måske ikke står mål med de gener, de har haft, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.
Flere og længere tog
Tilbage i januar blev alle 33 dobbeltdækkertog taget ud af drift, fordi de skulle på værksted. Men det ser ud til at blive en smule bedre fra på mandag den 5. marts.
Helt konkret vil der nu være halvtimesdrift mellem Holbæk og København, ligesom der vil blive sat ekstra myldretidstog ind på strækningen mellem Kalundborg og København.
På Sydbanen vil flere af togene mellem Nykøbing F og København få ekstra togvogne på, så antallet af siddepladser bliver forøget.
Det værste er set
Det er Nordvestbanen, der har og er hårdest ramt af, at ME-lokomotiverne blev sat ud af drift, da det primært var på den strækning, at lokomotiverne kørte.
- Vi har set det værste af det her, det bliver kun bedre. For i takt med at der kommer lokomotiver ind, sætter vi dem ud på skinnerne igen, siger Tony Bispeskov.
DSB kommer med en prognose i næste uge om, hvordan togdriften ser ud efter påske.
Du kan læse mere om togsituationen her. Ellers opfordrer DSB til, at man tjekker Rejseplanen, inden man skal med tog.
Gik du glip af morgenkaffen, så bliver der skænket igen i næste uge.
Så er der kaffe
Vordingborg og Næstved den 8. marts kl. 6.00-9.00
Nordvestbanen
Holbæk den 6. marts kl. 6.00-9.00
Tølløse, Hvalsø og Lejre den 7. marts kl. 6.00-9.00
Kilde: DSB