Inden længe kan du snart møde en betjent med kaffe på kanden og ekstra god tid til at høre på dine problemer.
Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) fremlagde nemlig mandag udspillet Nærhed og tryghed, der skal sikre, at politiet kommer tættere på borgerne både lokalt og digitalt.
Udspillet, der indeholder i alt 14 initiativer fordelt på to områder øget synlighed og bedre service til borgerne, betyder i den forbindelse, at Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi bliver forsøgskreds med særlig rådgivning til borgerne.
Borgerrådgiveren skal bruges til mere indgående information og samtale med borgere, som har et mere kompleks behov for at tale med politiet
- Vores kreds skal lave forsøg med borgerrådgivning, så det kommer vi selvfølgelig til at arbejde ret intensivt med, siger Lene Frank, politidirektør ved Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, til TV ØST.
- Hvis du i dag skal have fat på politiet, så ringer man typisk 1-1-4, men den telefonbetjening er mere eget til at foretage en anmeldelse. Borgerrådgiveren skal bruges til mere indgående information og samtale med borgere, som har et mere kompleks behov for at tale med politiet, fortæller hun.
Hvad kunne det være for komplekse behov?
- Det kan være ofre for forbrydelser, det kan være personer, som er blevet stalket, og som har brug for at vide, hvad der sker i ens sag, og som kan have spørgsmål om, hvad man selv eller politiet kan gøre for én selv. Så føler folk, de får en god rådgivning. Det kan også være folk, der er udsat for mere komplekse ting, hvor man ikke lige kan ringe og sige, at nu bliver der begået en forbrydelse. Men der kan i stedet være tale om mere utryghedsskabende aktivitet i ens lokalområde, hvor de føler et behov for, at politiet gør noget ved det. Det kan også være problemer, hvor man skal have kommunen ind over sagn for at få dem løst, forklarer Lene Frank.
Rulles ud den kommened måned
Selvom udspillet Nærhed og tryghed fra justitsminister Søren Pape Poulsen endnu kun er et udspil, så begynder ordningen med den særlige borgerrådgivning hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds rulles allerede ud den kommende måned.
Ud over den lokale politikreds skal Midt- og Vestjyllands Politikreds også deltage i forsøget med rådgivning til borgerne.
- Der er i forsøgsfasen afsat en mand til projektet, fordi vi har i forvejen vores telefonbetjening, vagtcentral og kontaktbetjente, så det her er noget ovenpå. Jeg tror samtidig, at vi vil arbejde med det på en anden måde end Midt- og Vestjyllands Politikreds, sådan at vi kan få nogle forskellige erfaringer med at arbejde med den her borgerrådgivning, siger Lene Frank.
DE 14 INITIATIVER ER
1. Styrkelse af det lokale politiarbejde
2. Flere mobile politistationer
3. Tryghedsopfølgning
4. Bestil en betjent
5. Målrettet tryghedspatruljering
6. Styrket fokus på responstider
7. Mere service og betjening i politiuddannelsen
8. Evaluering af erfaringerne med kredsråd
Den gode kontakt
9. Borgerrådgivere
10. Bedre hjælp til ofre
11. Bedre service på 1-1-2 og 1-1-4
12. Bedre online service og tilgængelighed
13. Fokus på korrekt registrering af borgernes henvendelser
14. Løbende og systematisk opfølgning på klager
Kilde: Justitsministeriet
Erfaringerne fra forsøgsordningen skal evalueres i tredje kvartal 2019.
- Jeg er meget spændt på at få nogle erfaringer med det her område, fordi det er en funktion, jeg tror, man sommetider savner som borger, at der nogen, som kan sætte tid af til at komme lidt dybere ned i arbejdet med at løse borgernes problemer, siger Lene Frank.