Vejarbejde på Køge Bugt-motorvejen kan være en traumatiserende oplevelse for de mange pendlerne på vej til København.
Nu vil Vejdirektoratet dog med et nyt forsøg med mobile autoværn løbende tilpasse vejene til trafikmængden. Det betyder, at der vil være et forskelligt antal vejbaner på motorvejen – alt efter om myldretiden er indadgående eller udafgående fra København.
Det fortæller Vejdirektoratet.
Startet mandag
Vejdirektoratet skød forsøget i gang mandag, hvor midterrabatten for første gang blev flyttet for at tilpasse den myldretiden.
Det sker ved, at en kæmpestor, specialbygget maskine i én glidende bevægelse flytter vejens autoværn, og på den måde skaffer ekstra spor på motorvejen. Hvert betonelement i autoværnet er én meter lang, og vejer 646 kilo.
Forsøget løber, mens der lægges ny asfalt på strækningen.
- Fordelen er, at vi kan bibeholde fire spor ind mod København om morgen og fire spor ud af byen om eftermiddagen. Dermed vil Køge Bugt Motorvejen stadig kunne håndtere de store trafikmængder, der er på strækningen, selvom vi er i gang med at asfaltere strækningen mellem Solrød S og Køge. Samfundsøkonomisk er det rigtig dyrt at have mange bilister til at holde i kø på vores motorveje, så derfor tager vi nye midler i brug, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.