Vi handler i højere grad på nettet, og det udnytter online-svindlere ved blandt andet at sætte falske koncertbilletter og festivalbilletter til salg.
Svindlen på nettet er så omfattende, at Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på nuværende tidspunkt ikke kan følge med, og i øjeblikket har politiet mellem 1.200 og 1.400 sager, der omhandler internetbedrageri, og som endnu ikke er afsluttet. Derudover er der mørketal med folk, der bliver snydt, men som undlader at anmelde det.
Vi er udfordret af antallet af sager, og dermed er sagsbehandlingstiderne på nogle af de her sager meget lange
- Vi kan i den grad nikke genkendende til, at det er et stigende problem, siger Carsten Høj Hansen, afdelingsleder for økonomisk kriminalitet ved Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
En undersøgelse foretaget af Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi viser, at sagsindtaget i efteråret 2018 ligger 40-80 procent højere per måned, end det gjorde i 2016.
- Vi er udfordret af antallet af sager, og dermed er sagsbehandlingstiderne på nogle af de her sager meget lange. Det er ikke, fordi sagerne er svære at efterspore, for der er som regel kontooplysninger, man kan følge. Det kan man også se på de henvendelser, vi får fra borgerne. Det er ikke, fordi det er svært at opklare. Det er mængden af sager, der gør det svært, siger Carsten Høj Hansen fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Ud over billetter til koncerter og festivaler er det populære varer som PlayStations og iPhones, som svindlerne lykkedes med at snyde onlineshopperne med.
Herunder finder du en række råd fra Forbrugerrådet Tænk, så du kan undgå snyd, når du handler online.
Tjek webshoppen
Du skal altid undersøge webshoppen, inden du trykker køb.
- Hvilke kontaktoplysninger har webshoppen? Der skal både stå virksomhedens navn, en e-mail, et telefonnummer og virksomhedens fysiske postadresse.
- Selvom virksomhedens webadresse ender på .dk er ikke en garanti for, at virksomheden ligger i Danmark. Ender webadressen på .dk, har du mulighed for at slå den op på hostmaster.dk for at finde ud af, hvor virksomheden er registreret. Ender webadressen på noget andet end .dk, kan du bruge whois.com, hvor du kan slå andre hjemmesider op.
- Er der CVR-nummer? Danske virksomheder har et 8-cifret CVR-nummer, når de er registreret i det Centrale Virksomhedsregister. Det er virksomhedens identifikationsnummer, som skal stå på hjemmesiden.
- Er siden e-mærket? E-mærket er en dansk mærkningsordning, der skal sikre forbrugerne en sikker e-handel. Virksomheder med e-mærket har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning og følger e-mærkets retningslinjer for blandt andet betalingsformer. E-mærket kontrollerer løbende de e-mærkede butikker.
Betingelser for køb
- Du skal altid læse Webshoppens betingelser grundigt igennem, inden du trykker køb. Du er forholdsvis godt beskyttet, når du handler online indenfor EU. Du har eksempelvis 14 dages fortrydelsesret ved køb af langt de fleste varer inden for EU.
- Køber du en vare, der undtagelsesvis ikke er omfattet af fortrydelsesretten, skal netbutikken skrive det tydeligt på hjemmesiden.
Sådan betaler du sikkert
- Der findes mange forskellige måder at betale på, når du handler på nettet.
- Brug altid betalingskort eller Mobile Pay. Hvis du aldrig får din vare, eller hvis webshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken føre dine penge tilbage for dig.
- Betal ikke via kontooverførsel eller per efterkrav. Banken kan ikke hjælpe dig, hvis du bliver snydt.
- Kontrollér om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse skal være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Forbindelsen er sikker, når der er en lille hængelås foran adressen på hjemmesiden.
Det skal du gøre efter købet
- Beløbet, der bliver trukket fra din konto, skal altid svare til det aftalte beløb. Du kan klage til den erhvervsdrivende, hvis der bliver trukket beløb fra din konto, som du ikke har godkendt. Klag på skrift til webshoppen, så du altid har dokumentation for din klage.
Er det alligevel gået galt?
- Accepterer netbutikken ikke din klage, kan du for danske virksomheder klage videre til den offentlige forbrugerportal forbrug.dk. For varer købt i en EU-shop og uden for EU, er der andre klageløsninger for.
- Dukker din vare aldrig op, skal du kræve pengene tilbage.
- Oplever du svindel på nettet, skal du hurtigt melde netbutikken til politiet.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk.