Fra januar 2009 erstatter DSB flere af landets bedste tog med ældre modeller. Det kan betyde længere ventetid, flere aflysninger og dårligere komfort for pendlere landet over, skriver Politiken.
Årsagen er en kontrakt, som er indgået mellem Trafikstyrelsen og DSB's datterselskab DSBFirst. Den sikrer ikke blot, at datterselskabet overtager driften af togtrafik på kystbanen mellem Helsingør og Kastrup fra årsskiftet. Men også at DSB forpligter sig til at leje 20 af deres bedste tog ud til DSBFirst.
Det er de nyere elektriske IR4-tog, som der på nuværende tidspunkt findes mellem fem og ti af på kystbanen. Resten skal findes og hentes på landets øvrige togstrækninger. For at få den kabale til at gå op, bliver også IC3-tog flyttet og erstattet af dårligere tog.
- De moderne tog skal hentes fra resten af Sjælland. Det kommer især til at gå ud over lokaltrafikken mellem Østerport og Ringsted, hvor man hele dagen får de ældre blå vogne. Og på strækningen mellem Kalundborg og København vil IC3-tog blive erstattet af dobbeltdækkervogne, siger Ove Dahl Kristensen, underdirektør i DSB..
Den ommøblering vil forbedre kystbanen mærkbart, men forringe togtrafikken på resten af Sjælland. De blåmalede såkaldte Bn-vogne har mange år på bagen, og det kan passagererne mærke.
/ritzau/