Regeringen sætter tidspunkt på byggeri af motorvej til Kalundborg og Næstved

Arbejdet på at bygge motorvejene til Næstved og Kalundborg skal sættes igang indenfor de kommende fem år, hvis det står til regeringen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De store maskiner til byggeri af motorveje skal gøres klar hurtigst muligt, hvis det står til regeringen og Dansk Folkeparti.

I dag har de nemlig fremlagt planer om hele to nye motorvejsstrækninger i vores region, ligesom en række mindre veje og vejopgraderinger er programsat.

Det fremgår af et udspil, som partierne i dag offentliggjorde på et pressemøde.

Blandt andet sættes partierne nu et muligt startår på byggeriet af en motorvej til Næstved og på start af den sidste etape af motorvejen til Kalundborg. Det skal efter aftalen ske i henholdsvis 2024 og 2023.

Samtidig er en længe ventet vej syd om Køge på Stevns på tegnebrættet. Den skal forbedre trafikken i den del af vores landsdel, uden at trafikanterne skal igennem Køge. Også Nykøbing Falster skal efter aftalen forsynes med en firesporet vej. Det skal ske allerede fra 2021. Regeringen og Dansk Folkeparti bil endvidere bygge en omfartsvej ved Nørreballe. Her skal trafikken til Tårs Færgehavn ledes udenom byen.

Projekterne er en del af en samlet infrastrukturplan for 113 milliarder kroner.

Den nye trafikplan

Den nye trafikplan bygger på en aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Ingen andre partier i Folketinget er imidlertid med i aftalen, og det gør, at den indeholder et stort element af usikkerhed, da de fire partier ikke står til at få flertal efter et valg.

 

Trafikplanen ventes at komme til at koste knap 113 milliarder kroner.

Planen omfatter både en række initiativer for jernbanen og vej-trafikken over hele landet.

Pengene skal blandt andet findes ved udbytter fra Storebæltsbroen, Øresundsbroen og ved at sætte en række togstrækninger i udbud.

Motorvej til Kalundborg

Arbejdet på Kalundborgmotorvejen har været igang i en årrække, og der er nu sat startår på den tredje og sidste del af byggeriet af motorvejen, der også går under navnet Rute 23. 

Efter planen - og hvis aftalen bliver stemt igennem - skal gravemaskinerne sætte kløerne i den sidste del af den vestsjællandske muld fra 2023.

Der arbejdes i øjeblikket på at færdiggøre den sidste del af den anden etape af motorvejen syd om Regstrup. Her blev pengene bevilget i 2017, og arbejdet skal være færdigt i efteråret 2019.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan her så det ud, da det første spadestik til Kalundborgmotorvejen blev taget.

Motorvej til Næstved

Regeringen afsætter flere penge til motorvejsforbindelsen mellem Næstved og Rønnede (Rute 54).

Hovedvejen mellem Næstved og Rønnede – den såkaldte gedesti – er meget trafikeret, og den store infrastrukturplan sætter et startår på byggeriet, som bliver i 2024.

Hele motorvejen ventes at komme til at koste 1,6 milliarder kroner, men der er tidligere blevet afsat 350 millioner kroner til forbindelsen. Der er imidlertid lagt op til at bygge hele forbindelsen i regeringens plan.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Regeringen og Dansk Folkeparti vil sikre regionen to motorveje og udbygge to landeveje.
Regeringen og Dansk Folkeparti vil sikre regionen to motorveje og udbygge to landeveje. Foto: Nick Abildgaard - TV ØST

Firesporet vej til Nykøbing Falster

Vejen mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster skal opgraderes som led i den nye plan. Der skal således fremadrettet være en firesporet landevej de 10 kilometer til byen.

Forbindelse til Stevns

Det har længe været et stort ønske fra borgerne i Stevns Kommune, at der blev etableret en vejforbindelse syd om Køge til Sydmotorvejen, således at borgerne kan slippe for at køre igennem Køge, hvis de skal ud til Sydmotorvejen. 

Dette bliver snart en realitet, hvis det står til regeringen og Dansk Folkeparti. Byggeriet af denne vejstrækningn skal begynde i 2024, hvis planen gennemføres.

Lettere vej til Tyskland fra Fyn

Det skal gøres lettere for borgere på Fyn at komme til den nye Femern-forbindelse til Tyskland. 

Det gøres ved at opgradere den såkaldte Rute 9, hvor der blandt andet bygges en længe ønsket forbindelse udenom Nørreballe på Lolland. Her har trafikken til og fra færgehavnen i Tårs længe været en belastning ind igennem den lille by.

Samtidig skal der - både på den østlige og vestlige side af Langelandsbæltet - etableres en screening af trafikken på Rute 9, så man løbende kan justere og forbedre forholdene for trafikken, som man håber kommer fra Fyn mod Femern-forbindelsen.


Nyhedsoverblik