Når den ni milliarder dyre togstrækning, der skal fragte tog mellem København og Ringsted, åbner til maj, bliver det med færre afgange end lovet.
Det skriver DR Nyheder.
I efteråret 2017 meldte Banedanmark ud, at åbningen af Danmarks første højhastighedsbane ville blive udskudt fra december i år til maj 2019. Det blev begrundet med, at man ville sikre fem afgange i timen i hver retning på togstrækningen.
De burde ikke havet lovet det til at starte med
Nu melder styrelsen ud, at der alligevel ikke kommer til at køre fem tog i timen i hver retning. I stedet bliver det med to tog i timen i hver retning.
- Det tænker jeg ikke er overraskende, når det har noget med togene at gøre. De kører i forvejen sjældent, som de skal, så selvfølgelig skulle dette også blive ændret til værre, lyder kritikken fra Rikke Schmidt, der pendler fra Ringsted og tilføjer:
- Det betyder, at der kommer flere mennesker med togene og færre siddepladser. Nogle gange er det sådan, så man slet ikke kan komme ind i togene, så det er jo ikke godt.
- De burde ikke havet lovet det til at starte med, siger hun.
Det tager tid
Udfordringerne skyldes ifølge anlægsdirektør i Banedanmark, Steen Neuchs, den omfattende ombygning på Ringsted Station og det såkaldt signalprojekt, der går ud på, at de gamle IC3-tog skal have installeret nye signaler.
- Så snart vi fik at vide, at der var problemer med at køre på banen med det nye signalsystem, så gik vi i gang med at tænke i en alternativ løsning til det. Og når man gør det, så er det visse udfordringer ved at håndtere det, og det tager tid at omprojektere en bane fra et nyt signalsystem til det eksisterende signalsystem, siger han til TV ØST.
Det lyder som endnu et bump på vejen. Har I været for slappe i planlægningen?
- Absolut ikke. At lave omfattende ændringer i projektet og samtidigt lave nye løsninger end det, der oprindeligt var, er et stort arbejde. Der har været og er bump på vejen. Vi arbejder 24/7 på at løse problemerne, og jeg mener ikke, at der er nogen slap holdning, tværtimod gør vi alt, hvad der står I vores magt for at kunne levere det her hurtigst muligt, siger Steen Neuchs.
Har I forståelse for den store utilfredshed, som der er blandt de mange pendlere, der ser frem til åbningen af banen?
- Det har jeg utrolig stor forståelse for, og det er det, der er vores drivkraft hver eneste dag. På trods af at vi kun åbner med to tog i timen til maj, så kunne alternativet være, at vi havde skulle vente til vi var helt færdige, og der har vi altså foreslået, at man skulle have trafik på den nye bane til maj, så vi kunne høste nogle af de fordele, der bestemt er når den nye bane kommer til at være i fuld drift.
Først i 2020 forventes det, at banen kan rumme de lovede antal togafgange.