Det kan godt være, at benzinpriserne også næste år vil være lave, men det mærker togpendlerne ikke meget til.
Billetpriserne har kun bevæget sig en vej de sidste 20 år, og ved det seneste årsskifte steg de i gennemsnit med 2,4 procent, mens pendlerkort blev 4,9 procent dyrere.
Alligevel bliver kørselsfradraget nedsat næste år, fordi Skatterådet forventer en lavere benzinpris i 2017, end man forudsagde for 2016.
- Og ligningsloven siger, at vi skal tage udgangspunkt i, hvad det koster at køre i egen bil.
- Den udgift ligger til grund for satsen, som så til gengæld gælder, uanset om man cykler, tager toget eller kører flere i samme bil.
En slags kompensation
- Det er en måde at give en kompensation for de udgifter, man måtte have for at komme på arbejde. Men det er ikke udtrykt for, at det så rent faktisk stemmer overens for den enkelte skatteborger, siger Hanne Søgaard Hansen, der er formand for Skatterådet.
Hun og de øvrige rådsmedlemmer læner sig op ad FDM's beregninger af, hvad det koster at have en bil.
Beregningerne tager udgangspunkt i en lang række udgifter som værditab, dækslid, vedligeholdelse, forsikring og service.
Og så spiller benzinprisen altså også ind. Den vurderer Skatterådet i gennemsnit vil ligge på 11,49 kroner for en liter næste år.
Første 24 kilometer udløser stadig ikke fradrag
- Det er et kig i krystalkuglen, og de senere år har vi faktisk lagt for høj en benzinpris til grund.
- Eksempelvis forventede vi for et år siden, at gennemsnitsprisen ville ligge på 12,25 kroner, og det har den jo slet ikke været oppe på. Den har faktisk været væsentligt lavere, siger Hanne Søgaard Hansen.
Næste år bliver det muligt at fradrage op til 1,93 kroner for de kilometer, som man hver dag kører til og fra arbejde.
Det gælder dog ikke de første 24 kilometer, som fortsat ikke udløser fradrag.