Al ny begyndelse kan være svær – specielt når det omhandler teknologi.
Det mærker de tydeligt hos Slagelse Kommune.
Hos kommunens Bibliotek og Borgerservice kan borgere booke hjælp til at skifte fra NemID til MitId, men tiderne er blevet revet væk. Borgere skal derfor vente to måneder på at kunne få en tid.
Det er kommet bag på alle, hvor mange der har brug for hjælp
Meningen med MitID er blandt andet, at borgerne skal benytte et system, der er mere sikkert. Men indførelsen har vist sig at være sværere end ventet.
- Jeg tror, det er kommet bag på alle, hvor mange der har brug for hjælp, og hvor forholdsvis lang tid ekspeditionerne også tager, fortæller Johan Otte, som er leder af Bibliotek og Borgerservice hos Slagelse Kommune.
- Vi nåede lige at komme ud af corona sygemeldingerne, og så kom det her tonsende, og om kort tid begynder vores pas-højsæson også.
Ansætter flere medarbejdere
Slagelse Kommune er langt fra den eneste, som bliver lagt ned af henvendelser. Sorø Kommune, Faxe Kommune og Guldborgsund Kommune oplever i øjeblikket det samme.
I flere af kommunerne har de været nødt til at ansatte flere medarbejdere på grund af skiftet fra NemID til MitID.
- Vi søger hele tiden efter ledig kapacitet fra andre opgaver. Så dirigerer vi kapaciteten i retningen af MitID, og så har vi hyret et par vikarer, foreløbigt to, men der kommer også en tredje, som vi lærer op så hurtigt, vi kan og så sætter ind yderligere.
Hver uge har Bibliotek og Borgerservice i øjeblikket knap 200 ekspeditioner om MitID.