Fløjten lyder, det er tid til afgang - for sidste gang.
Ole Plum, togfører i Vestsjællands Veterantog, fik søndag æren af at køre med en MO-vogn 1846 en tur på Værslevbanen, inden det hedder pension for det historiske tog.
- Det er med vemod, men det er også med stolthed over, at vi er med til at markere noget dansk industrihistorie ved, at det er en danskbygget motorvogn, der kører på en af de baner, som har været betydningsfuld for Nordvestsjælland - både gods- og passagermæssigt, siger han.
MO 1846, der blev bygget i 1954 hos Frichs i Aarhus, har tidligere kørt på Værslevbanen.
Den tilhører i dag Danmarks Jernbanemuseum. I denne weekend var den så tilbage på sine gamle skinner for at køre en sidste tur, inden den skal leve en parkeret tilværelse i udstillingen i Odense.
Interessen, der varede hele livet
Afskedsturen med MO-vognen er bare den ene af to betydningsfulde markeringer denne weekend.
Vestsjællands Veterantog fejrede nemlig også 125-året for Værslevbanen. Det blev fejret med ture med den særlige MO-vogn, der kørte mellem Slagelse og Gørlev med start i Høng.
Med om bord var blandt andre Finn Bornhuus, der er frivillig i Vestsjællands Veterantog. For ham startede interessen for tog allerede som barn. Som voksen brugte han også sit arbejdsliv på tog, og i dag er det fortsat hans fortrukne rejseform.
- Når jeg rejser i dag og skal rejse langt, så stiller jeg bilen ved den nærmeste jernbanestation og tager toget videre, fortæller han.
Ved 125 års markeringen af Værslevbanen varetog Finn Bornhuus tjansen som togsteward på MO-vognen, som han også har et særligt forhold til.
- Da jeg i 1975 blev togbetjent, lå vi og kørte med MO-vogne i Københavns omegn. De kørte mellem Helsingør og Hillerød, Nørrebro og Farum, Ballerup og Frederikssund. På Kystbanen fremførte vi internationale tog med to lokomotiver foran. Så det her er for mig noget, jeg har arbejdet i, fortæller han.
En tur for store og små
Derfor er det også med blandede følelser, at han er med til at sende MO-vognen på pension.
- Det føles kedeligt, fordi børn i fremtiden ikke får mulighed for at komme ud at køre med noget så historisk, siger han.
En af de børn, der nåede at opleve MO-vognen, er Bertram fra Ruds Vedby, der deltog som gæst i 125 års jubilæet med sin mor Tine Frederiksen.
Bertram er nemlig, ligesom Finn Bornhuus var i samme alder, meget glad for tog.
- Der er en lille en her, der gerne vil køre tog, når han bliver stor, så vi skal jo prøve det hele, fortæller Tine Frederiksen.
Og turen med den gamle MO-vogn skuffede ikke.
- Vi snakkede om, at vi sidder ualmindeligt godt i dem i forhold til, hvad man havde regnet med. Så det var en superoplevelse, og det er ikke sidste gang, vi gør det, lyder det fra Tine Frederiksen.
Et stykke kulturhistorie
Selvom MO-vognen ikke længere skal køre på Værslevbanen, kan man stadig få ture i veterantog på strækningen fremover. Her kører Vestsjællands Veterantog nemlig fortsat med Triangel-tog.
Og spørger man de to herre fra Vestsjællands Veterantog, så er det et ganske vigtigt stykke af vores kultur, de værner om.
- Togene er også vores kulturhistorie. Det glemmer folk engang i mellem. Det er ikke kun malerier inde på Statens Museum for Kunst. Det er også tog, der kommer kørende, siger Finn Bornhuus og tilføjer:
- Hvis du passer på fortiden, så har du også nemmere ved at lave noget, der er godt i fremtiden. Så det er bare med at passe på tingene.