- De har røvrendt os, siger vred kunde om udskældt udlejer

Familien Bodholdt er en af mange familier, der efter en dårlig oplevelse med et lejet sommerhus retter kritik mod DanCenter, som nu melder sig ud af brancheforeningen.

Skraldespanden var ikke blevet tømt siden sidste gæst, og i et af hjørnerne af stuen voksede en stor plet af skimmelsvamp. 

quote De har røvrendt os

Trine Bodholdt, pensionist

- Jeg havde bare lyst til at tage hjem, husker Trine Bodholdt.

Hvad der skulle have været en hyggelig sommerhustur til halvøen Reersø i Nordvestsjælland for familien Bodholdt midt i juli blev til et mareridt og lange telefonkøer til feriehusudlejeren DanCenter, hvor de havde lejet sommerhuset.

Sådan så der ud i sommerhuset, som familien Bodholdt ankom til den 8. juli i år.
Sådan så der ud i sommerhuset, som familien Bodholdt ankom til den 8. juli i år. Foto: Privat

- Vi når at ringe til otte forskellige numre, da vi ankommer til huset, for der er så ulækkert, siger Lauritz Bodholdt, der er Trine Bodholdts søn. 

- Da jeg endelig får fat i det rigtige nummer, får jeg at vide, at de har lukket for i dag, husker Lauritz Bodholdt. 

Kritikken hagler ned

Familien Bodholt er langt fra de eneste, som er utilfredse over DanCenters service.

DanCenter, der udlejer cirka 650 sommerhuse ud på Sjælland, oplevede i foråret at blive mødt af en masse utilfredse kunder, der klagede over manglende rengøring, dårlig kundeservice og regninger, som dukker op flere måneder efter endt lejeperiode.

Trine Bodholdt har både KOL og støvmideallergi, og er derfor særligt udsat for få luftvejsproblemer i sommerhuset.
Trine Bodholdt har både KOL og støvmideallergi, og er derfor særligt udsat for få luftvejsproblemer i sommerhuset. Foto: Lars Andersen / TV2 ØST

I dag er der over 4.500 anmeldelser, der har givet virksomheden en stjerne på forbrugersiden Trustpilot, hvilket er 26 procent af det samlede antal kunder.

- Vi har igennem året modtaget rigtig mange henvendelser om DanCenter, siger Pernille Lydolph, der er direktør hos Feriehusudlejernes Brancheforening.

Sådan så der ud i sommerhuset, som familien Bodholdt ankom til den 8. juli i år.
Sådan så der ud i sommerhuset, som familien Bodholdt ankom til den 8. juli i år. Foto: Privat

Brancheforeningen har derfor haft flere samtaler med DanCenter, der er medlem af foreningen.

- Det er klart, når vi gentagende gange oplever, at der sker ting, som strider imod vores etiske regelsæt, så tager vi dialogen med medlemmet for at sætte rammerne for, hvordan man driver feriehusudlejning i Danmark, siger Pernille Lydolph.

Trækker sig fra foreningen

Men efter godt 50 år som medlem af Feriehusudlejernes Brancheforening, vælger DanCenter nu at stoppe samarbejdet.

I et skriftligt svar til TV2 ØST skriver DanCenters presseteam:

- Feriehusudlejernes Brancheforening har givet os en god service, men det er vores ønske at starte et nyt samarbejde med en større brancheforening. Skiftet vil blive annonceret inden længe.

Læs også
Danskere dropper sommerhuset efter nye rejsevejledninger
Læs også
Danskere dropper sommerhuset efter nye rejsevejledninger

Direktør for Feriehusudlejernes Brancheforening undrer sig over, hvilken anden brancheforening, der er tale om.

- Det er selvfølgelig ærgerligt, at man melder fra på vores fællesskab og de opgaver, der ligger i branchen, siger Pernille Lydolph.

Udmeldelsen af brancheforeningen kommer i udgangspunktet ikke til at få de store konsekvenser for udlejningsbureauets kunder.

Hvad er Ankenævnet for Feriehusudlejning?

Ankenævnet for Feriehusudlejning er et privat ankenævn, hvis vedtægter er godkendt af Erhvervsministeren. Godkendelsen garanterer ankenævnets autoritet, men det drive privat af Feriehusudlejernes Brancheforening og Forbrugerrådet Tænk.

Ankenævnet behandler klager fra lejere over udlejningsbureauer, som er etableret i Danmark, vedrørende lejers ophold i og leje af feriehus.

Ifølge brancheforeningens formand kan kunderne fortsat klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning, og dermed vil Dancenter blive vurderet ud fra samme kriterier som tidligere.

Pernille Lydolph ærgrer sig dog over udmeldelsen.

Vil have pengene tilbage 

TV2 ØST har henvendt sig til DanCenter og bedt dem om at svare på kritikken fra familien Bodholdt. 

- Med over 200.000 årlige bookinger er det desværre uundgåeligt, at der indimellem vil være enkelte kunder, som oplever, de ikke får deres forventninger indfriet, skriver DanCenters presseteam til TV2 ØST og tilføjer:

- I disse sager tilstræber vi hurtigst muligt at tage affære ved eksempelvis at kompensere vores kunder eller tilbyde dem alternativer.

Men da Lauritz Bodholdt klager og beder om refusion, får han efter to måneder beskeden om, at det kun er rengøringen som kan refunderes. 

Lauritz Bodholdt bliver bekymret for sin families helbred, da de finder skimmelsvamp i sommerhuset.
Lauritz Bodholdt bliver bekymret for sin families helbred, da de finder skimmelsvamp i sommerhuset. Foto: Lars Andersen / TV2 ØST

I familien Bodholdts faktura, som TV2 ØST har set, fremgår det, at de har fået 1.170 kroner tilbage ud af de 7.659 kroner, som familien samlet har betalt for at leje sommerhuset.

- Jeg er rigtig utilfreds over den behandling, som DanCenter har givet os, siger Lauritz Bodholt. 

- De har røvrendt os. Ærligt talt. Og det kan man ikke være bekendt, tilføjer Trine Bodholt. 




Nyhedsoverblik