Det ved vi indtil videre om den alvorlige togulykke på Storebæltsbroen

Fyns Politi afholder pressemøde med seneste nyt om den alvorlige togulykke på Storebæltsbroen klokken otte. Her er, hvad vi ved nu.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Tidligt onsdag morgen var et passagertog på vej fra Aarhus til København involveret i en alvorlig ulykke på Storebæltsbroen.

Den første melding lød, at seks personer havde mistet livet som følge af ulykken, men tallet blev torsdag morgen opjusteret til i alt otte dræbte - fem kvinder og tre mænd. Derudover blev 16 personer såret.

Artiklen fortsætter under grafikken...

Det var her, at passagertoget blev ramt af dele fra et godstog, der var på vej i den modsatte retning.
Det var her, at passagertoget blev ramt af dele fra et godstog, der var på vej i den modsatte retning. Foto: Nick Abildgaard - TV ØST

Toget ramte en trailer fra en godsvogn, der fragtede tomme flasker over Storebælt. Traileren var af endnu ukendte årsager væltet af godstoget. Det er i hvert fald Havarikommissionens foreløbige teori, men der kan gå lang tid - helt op mod et år - før et endeligt svar ligger klar.

- Lige nu handler det om at indsamle alle tilgængelige informationer og data – ikke kun fra de to tog, men fra alle tilgængelige kilder. Det er lidt som at lægge et puslespil, sagde souschef Bo Haaning til TV ØST onsdag.

Togulykke
Læs også
Alvorlig togulykke på bro – seks personer mister livet
Togulykke
Læs også
Alvorlig togulykke på bro – seks personer mister livet

Siden ulykken har Havarikommissionen været i gang med at undersøge de to tog, som i mange timer holdt på sporet, men som nu er fragtet et andet sted hen for at blive undersøgt nærmere.

Foruden arbejdet på land blev der onsdag også indsat hold af dykkere i opklaringsarbejdet. Formålet med undersøgelsen var at finde eventuelle vragdele, som måtte være faldet i havet ved togulykken.

Onsdag morgen blev et lyntog med 131 passagerer og tre DSB-medarbejdere på vej fra Fyn mod Sjælland angiveligt ramt af dele fra et godstog. Seks passagerer blev dræbt, 16 kom til skade.

Fulgte retningslinjer for vind

På tidspunktet for ulykken var Storebæltsbroen helt lukket for biltrafik, fordi det blæste så kraftigt, at det ikke var sikkerhedsmæssigt forsvarligt at køre over broen. Men lukningen gjaldt ikke for tog, og togene måtte også køre i fuld hastighed, selvom middelvinden var en brøkdel fra at være så kraftig, at en hastighedsbegrænsning ville være trådt i kraft.

quote Lige nu handler det om at indsamle alle tilgængelige informationer og data – ikke kun fra de to tog, men fra alle tilgængelige kilder. Det er lidt som at lægge et puslespil

Bo Haaning, souschef, Havarikommissionen

En gennemsnitlig vind på 21 sekundmeter ville udløse en begrænsning af togenes hastighed til 80 kilometer i timen, men vindhastigheden nåede ifølge Politiken kun op på 20,9 sekundmeter før ulykken.

Så da godstoget og lyntoget kørte over lavbroen tidligt onsdag morgen, var det helt efter bogen, forklarede man hos Sund & Bælt.

- Da ulykken skete, lå vi under de 21 sekundmeter, så der var ingen restriktioner på togtrafikken på det tidspunkt, sagde teknisk chef Kim Agersø Nielsen.

Læs også
Lokofører i godstog får krisehjælp: Godsselskab vil undersøge alt
Læs også
Lokofører i godstog får krisehjælp: Godsselskab vil undersøge alt

DB Cargo, der ejer godslokomotivet, bekræftede, at Banedanmark havde givet grønt lys til at køre over. Kommunikationsdirektør Jan Wildau fastslog dog, at det er deres ansvar, at toget er sikret efter forskrifterne, når det kører ud på skinnerne.

- Det er nøjagtig, ligesom når man kører afsted i sin bil – så er det også en selv, der har ansvaret for at lygterne og dækkene er i orden, sagde han til TV ØST.

Her arbejder Havarikommissionen ved godstoget, der var involveret i ulykken.
Her arbejder Havarikommissionen ved godstoget, der var involveret i ulykken. Foto: Ivan Nielsen - TV ØST

Ofre ikke identificeret

Samtidig med arbejdet med at finde ud af, hvad der var årsag til ulykken, arbejder politiet med at identificere de seks ofre for ulykken. De seks ofre var alle passagerer på toget.

- Vi har ikke det fuldstændige overblik over de omkomne endnu, så på nuværende tidspunkt kan vi ikke oplyse noget om deres identitet, nationalitet eller alder, sagde chefpolitiinspektør Lars Bræmhøj fra Fyns Politi på et pressemøde onsdag eftermiddag.

quote Vi skal nok melde ud, men vi skal være færdig med vores undersøgelser og have mulighed for at underrette de pårørende. Det er ret væsentligt

Lars Bræmhøj, chefpolitiinspektør, Fyns Politi

Han fortalte samtidig, at politiet i løbet af eftermiddagen fik mange henvendelser fra borgere og ambassader, der ville vide, om der er nogen udlændinge blandt de omkomne.

- Jeg kan sige, at ulykken har en karakter, at vi ikke kan komme nærmere ind på de omkomne. Vi henstiller pressen til, at vi får lov til at lave vores undersøgelser, inden I retter henvendelse om de dræbte. Vi skal nok melde ud, men vi skal være færdig med vores undersøgelser og have mulighed for at underrette de pårørende. Det er ret væsentligt, sagde han.

Det her er det seneste pressemøde afholdt af Fyns Politi torsdag morgen klokken 08. Her opjusterer de dødstallet til otte dræbte frem for seks.

Fyns Politi har indkaldt til pressemøde på Politigården i Odense klokken 08 torsdag morgen. TV ØST sender live fra pressemødet her på siden og på Facebook.

Der var 131 passagerer ombord på toget og tre medarbejdere fra DSB. Ingen af de 16 sårede er i livsfare.

Togtrafikken er udfordret

Togulykken betyder, at togtrafikken mellem Sjælland og Fyn er udfordret torsdag morgen. Frem til tidligst klokken 10 kan der ikke køre tog over Storebælt.

Det skyldes, at der fortsat foregår undersøgelser på sporet efter ulykken, og fordi ulykken også gav store skader på kørestrømsanlægget. Det blev beskadiget på en 500 meter lang strækning i det ene spor og 200 meter i det andet spor, oplyste Banedanmark onsdag.

Togulykke
Læs også
Tag af sted i god tid - der kører først tog over Storebælt igen torsdag formiddag
Togulykke
Læs også
Tag af sted i god tid - der kører først tog over Storebælt igen torsdag formiddag

Der kører togbusser mellem Nyborg og Korsør, men passagerne skal beregne længere rejsetid. Derfor anbefaler DSB, at man tager hjemmefra i ekstra god tid, hvis man skal fra Sjælland til Fyn eller omvendt.

- Til dem der skal krydse Storebælt for at komme på arbejde eller i skole er vores råd, at de skal tage noget tidligere afsted. Det tager simpelthen længere tid at komme frem, da man skal skifte over til togbus, siger informationschef Tony Bispeskov til TV 2.

Rejsende benytte sig af Rejsetidsgarantien og få erstatning for forsinkelser over 30 minutter. Brugere af rejsekortet kan desuden få refunderet det ekstra, som de måtte betale som en følge af forsinkelser.


Nyhedsoverblik