I de her dage modtager mange ældre i Slagelse Kommune besked om, at rengøringen i fremtiden skal varetages af en robotstøvsuger - som den ældre selv skal anskaffe.
Men robotstøvsugeren er bare det seneste af en lang række tiltag, hvor teknologi og digitalisering vinder indpas i ældreplejen.
Skærmbesøg med hjemmeplejen, medicinhuskere eller talende kopper, som sikrer, at man får drukket nok. Det er blot nogle af de mange eksempler på velfærdsteknologi, som allerede bliver brugt i Slagelse Kommune.
Fremover vil der komme mere teknologi, men der kommer - trods alt - ikke en revolution på ældreområdet i morgen, fortæller Stinne Ballegaard, chefanalytiker hos VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
- Robotstøvsugerne er nok det mest oplagte. Der vil komme flere løsninger, hvor nogle af ældreplejens opgaver vil kunne løses via en skærm. Nogle steder er man allerede i gang. Men det vil ske gradvist, udtaler Stinne Ballegaard.
Sparer penge - men skaber problemer
Kommuner som Næstved og Slagelse indfører robotstøvsugere for, at kommunerne kan spare penge.
For trængte kommuner kan ny velfærdsteknologi nemlig være tillokkende. Teknologiske løsninger kan umiddelbart virke som en oplagt måde at spare penge på.
Men Stinne Ballegaard, chefanalytiker hos VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, udtaler, at der vil opstå uforudsete problemer og opgaver, når man indfører ny teknologi.
- Der kan være forskellige fordele og ulemper ved de nye former for velfærdsteknologi. Men man må forvente, at arbejdsopgaverne ændres og at borgernes holdning til det også ændres.
- På trods af teknologiens goder vil der opstå nye opgaver, som skal varetages. Og spørgsmålet er så: Hvem skal varetage de her nye opgaver?, udtaler Stinne Ballegaard, chefanalytiker hos VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.