Pæleorme har sat deres tydelige spor i de gamle bådebroer af træ i Korsør Lystbådehavn.
Nogle af bropillerne er halvt spist, så hvis vi venter, falder det sammen
Konsekvensen er ikke kun kosmetisk, men også helt afgørende for broernes evne til at holde sig oven vande.
- De sidste mange år har vi været angrebet af pæleorme. Vi har lavet målinger, og nogle af bropillerne er halvt spist, så hvis vi venter, falder det sammen, fortæller havnefoged i Korsør Lystbådehavn Jesper Dinesen.
Derfor har de taget konsekvensen i Korsør og er gået i gang med at fjerne de 40 år gamle bådebroer. Det sker blandt andet med en stor gravko på en pram i havnen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Smart erstatning
De gamle bådebroer bliver ikke bare erstattet af lignende broer på piller. Nej, de nye broer i lystbådehavnen er såkaldte flydebroer, der ikke er afhængige af faste bropiller, der altså bliver ædt af pæleorme.
Udover at de nye flydebroer ikke bliver ædt, er de også smarte, fordi de følger vandets gang og altså tilpasser sig lav- og højvande, fortæller Jesper Dinesen.
- Vi har en del uro i vandet på grund af vestenvind, som gør, at der kommer bølger.
- Når man så lægger flydebroer, lægger det en dæmper på det. Det gør, at bådene ligger mere roligt, og det er mere behageligt at være på havnen, fortæller han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Det skulle, ifølge Jesper Dinesen, også gøre det lettere at komme fra bro til båd.
- Man kan gå lige ind på båden, hvis man har en lav båd og ellers bruge stiger, der passer til, siger han.
Ifølge havnefogeden, forventes broerne at kunne holde i minimum 40 -50 år, og projektet er færdigt i slutningen af februar og vil være klar til at tage i brug af sejlerne inden påske.