Drømmen om at indrette den tidligere Storebæltsfærge M/F Broen til et kulturhus og maritimt vartegn tegner til at blive et økonomisk mareridt for skatteborgerne i Slagelse Kommune. Det viser en ny undersøgelse foretaget af eksterne konsulenter for kommunen.
- Det ser fuldstændig sindssygt ud, lyder det fra borgmester Knud Vincents (V).
Kommunen har allerede brugt godt 17 millioner kroner på at købe færgen og lægge den op i en kæmpe sandkasse i et færgeleje i Halsskov Færgehavn. Flere eksperter advarede i det tidlige forår politikerne i kommunen imod konsekvenserne af købet af færgen fra 1952. De forudså endog meget store vedligeholdelsesudgifter.
De har nu fået ret.
Det ser fuldstændig sindssygt ud
Borgmester Knud Vincents (V) understreger, at han endnu ikke har sat sig ind i hele sagen. Men han er chokeret over det, han har nået at læse.
- Vi står med en kommune, der skal spare 1,6 milliarder på driften over de næste fire år. På den baggrund har jeg svært ved at se, hvordan vi skal finde millioner til færge-projektet, fastslår han.
Konsulenter har undersøgt fem scenarier
Det var i høj grad Jørgen Grüner fra SF, der tog sagen op i foråret og fik sat den på den politiske dagsorden. Han understreger ligesom borgmester Knud Vincents (V), at han endnu ikke har sat sig grundigt ind i notatet fra de eksterne konsulenter.
- Men med de tal, notatet nævner, bliver det meget, meget svært at realisere drømmen om et færgemuseum og en kulturinstitution i den gamle færge. Det var en smuk ide, men det er simpelthen ikke realistisk med den økonomi, som vi kæmper med. Det er ærgerligt, siger Jørgen Grüner (SF).
Det var en smuk ide, men det er simpelthen ikke realistisk med den økonomi, som vi kæmper med
På baggrund af TV2 ØSTs afsløringer satte kommunen i forsommeren eksterne konsulenter til at se nærmere på færgen. De fik til opgave at undersøge fem scenarier:
1. M/F Broen lægges som dykkervrag uden for indsejlingen til Halsskov Færgehavn.
2. M/F Broen skrottes – der laves hul i spunsen, og skibet trækkes til skrotning.
3. M/F Broen forbliver som vartegn, og det sikres mod forfald ved overfladebehandling og udtørring – for at hindre korrosion indefra.
4. M/F Broen sikres, og der udføres miljøsanering således, at det sikres, at den kan bruges til kulturelle formål som for eksempel koncerter, receptioner eller udstillinger.
5. M/F Broen renoveres fuldstændigt således, at den fremstår i tæt på original stand og kan benyttes som bygning i henhold til bygningsreglementet.
Alle løsninger bliver dyre
Nu er regnskabet blevet gjort op. Og det bliver dyrt ligegyldigt hvilken løsning, politikerne vælger.
Scenarie nummer to – at få skrottet færgen – er den billigste. Det kommer til at koste 9,3 millioner kroner.
Konsulenter vurderer, at scenarie nummer tre, hvor færgen sikres mod yderligere forfald uden, at den åbnes for offentligheden koster godt 19 millioner kroner.
Regningen for det første scenarie – at færgen bliver sænket ud for færgehavnen og bruges som dykkervrag – løber op i 24,7 millioner kroner.
Nu begynder det at blive rigtig dyrt. Det vil koste næsten 66,3 millioner at gøre færgen klar til mindre kulturelle formål. Og der bliver ikke engang råd til opvarmning og isolering, oplyser de eksterne eksperter i notatet til kommunen.
Og så er der den forkromede model, hvor færgen restaureres til fordums storhed. Ved scenarie nummer fem vil den samlede regning løbe op i omegnen af 242,8 millioner kroner – lige under en kvart milliard kroner.
- Jeg er desværre ikke overrasket over, hvor galt det er gået med færgeprojektet. Der har simpelthen ikke være den kvalitet i sagsbehandlingen, som vi er vant i kommunen, siger borgmester Knud Vincents (V).
Økonomiudvalget i Slagelse Kommune skal behandle sagen på sit møde mandag.
I videoen herunder bliver vi vist rundt på den gamle storebæltsfærge M/F Broen