Opgaverne som sekretær på Børne- og Ungeambulatoriet på Slagelse Sygehus har ændret sig det seneste år.
Brugen af kunstig intelligens – eller AI, som det også bliver kaldt – er nemlig blevet en integreret del af hverdagen, og den skal hjælpe med at sørge for, at patienterne møder op til deres tider.
- Det er ikke bare vores arbejde. Det er vores arbejdsfamilie og, og vi vil alle sammen det bedste for vores børnefamilier, siger Heidi Petersen, der er lægesekretær på afdelingen.
Jeg ser kunstig intelligens som et hjælpemiddel til at løse en kerneopgave
Patienter, der ikke møder op, er en stor udfordring på sygehuse over hele landet, og det koster hvert år sundhedsvæsnet flere millioner kroner. Også på Slagelse Sygehus er det en udfordring – og på børneambulatoriet så de blandt andet, at der var mange udeblivelser hos patienter i alderen 15 til 17 år.
- Det har vi haft meget fokus på, fordi det er dyrt for sundhedsvæsenet, når folk ikke møder op. Det er også ærgerligt, fordi der er som regel altid er ventelister, så der var nogen, der kunne have brugt den tid, siger chefsygeplejerske Jannie Nissen.
Et faldende antal
Førhen var der en studentermedhjælper ansat til at ringe rundt til alle patienter og minde dem om deres tid. Men nu udpeger den kunstige intelligens udelukkende de patienter, der er i særlig risiko for at udeblive. Og så er det lægesekretæren, der står for opkaldet.
- Den udpeger dem for eksempel på særlige aldersgrupper eller ud fra deres bopæl. Men de kan også være udpeget på grund af en historik med udeblivelser. Det er sådan nogle pinpoints, vi har, siger Heidi Petersen.
Da ambulatoriet begyndte at bruge den kunstige intelligens til at forebygge udeblivelser, var det otte procent af patienterne, der ikke dukkede op til deres aftaler. I dag er det tal faldet til seks procent.
- Vores mål er at få udeblivelserne ned på fire procent. Vi har egentlig allerede en relativ lav procentdel, men det er udelukkende, fordi vi allerede har nogle indsatser i gang. For eksempel, hvor patienterne selv kan booke deres tid, siger Jannie Nissen.
- Jeg ser kunstig intelligens som et hjælpemiddel til at løse en kerneopgave. Så den skal bruges, hvor det giver mening for både de klinikerne og for driften. Og det gør den i det her tilfælde, tilføjer hun.
SMS-påmindelser kommer
Studentermedhjælperen er sparet væk efter indtoget af AI, men lægesekretær Heidi Petersen frygter ikke for sit job.
- Jeg tror ikke, at vi er ude i, at vi bliver erstattet med det ene eller det andet. Men vi skal gribe alle de hjælpemidler, vi overhovedet kan. Det skal vi gøre. Det er en udvikling, og det er et tog, som vi stiger på. Jeg synes, det er spændende, siger hun.
Næste år forventer Slagelse Sygehus at lancere et system, hvor den kunstige intelligens automatisk sender en påmindelse til patienterne på sms.
Danske Regioner har tidligere undersøgt effekten af brugen af forskellige SMS-påmindelser. Den undersøgelse viste, at brugen af en sms, hvor patienten får oplyst, at udeblivelser i gennemsnit koster skatteborgerne 1500 kroner, fik omkring 40 procent flere til at huske at aflyse deres tid.