- Jeg tror, det var noget, der holdt min far sammen, at have det her sted, et sted, hvor han kunne bruge sine evner som konditor og bager, fortæller Kim Richard Adler Mejdahl, der ikke tror, hans far kunne holde til at miste bageriget.
- Det gjorde ham rigtig, rigtig dårlig og syg, og han drak bare rigtig meget, så han røg ned i et kulsort hul og tog os alle sammen med.
I værket Ode behandler Kim Richard Adler Mejdahl sammen med sin mor og sine søstre i fællesskab familiens traume, en voldsom krise, der endte med at faren blev dræbt under et skænderi med en kammerat fra misbrugsmiljøet i Slagelse.
Det er et voldsomt udgangspunkt for et kunstværk, men for Kim Richard Adler Mejdahl har det været nødvendigt for ham selv, at behandle de voldsomme oplevelser i sine værker.
- Jeg prøver også gennem kunsten at minde mig selv og andre om, at man er i stand til at rumme det. Man kan godt have det godt og finde lykke igen, selvom man har haft alle de her forfærdelige oplevelser med misbrug og vold.
Et plaster
Kim Richard Adler Mejdahl lavede værket Ode, nogle år efter sin fars død. Og det var som om, værket bare ville ud af kunstneren. Det kom ligesom bare væltende.
- Der er flere, der har spurgt mig, om det ikke var rigtig hårdt at lave den film, men jeg har altid syntes, at det var virkelig hårdt, ikke at lave den, siger han.
- Så det var mere i tiden op til, at jeg lavede den, at det var virkelig svært, og jeg kunne bare mærke, at det trængte sig mere og mere på.
- Da jeg endelig fik det lavet, var det sådan et tryk, som blev frigjort, og det var en følelse, ligesom når man er ved at kaste op, du kan ikke holde det igen, det skal bare ud.