Det er et mysterium, hvordan ulykken på Storebæltsbroen kunne ske onsdag formiddag.
Sådan siger kommunikationsdirektøren hos DB Cargo Scandinavia, Jan Wildau, til TV ØST.
- Vi har lige nu 10 personer nedsat i en krisestab, og vores selskab gør alt, hvad vi kan, for at støtte og assistere både politiet, Havarikommissionen, Banedanmark, og andre, der arbejder med denne sag, siger han.
Han oplyser, at det er DB Cargo Scandinavia, der ejer lokomotivet, der blev ført af en dansk togfører. Togvognene er dog lejet i udlandet.
- Vi har en fast procedure, der foreskriver, at vognene skal kontrolleres før afgang. Derfor er det et mysterium for os, at det kunne gå galt. Det vil vi nu sammen med alle andre arbejde på at opklare, siger han til TV ØST.
Vi har en fast procedure, der foreskriver, at vognene skal kontrolleres før afgang. Derfor er det et mysterium for os, at det kunne gå galt.
Vores ansvar at toget er sikret
DB Cargo oplyser, at Banedanmark havde givet grønt lys til at passere broen.
Jan Wildau fastslår, at det er DB Cargos ansvar, at toget er sikret efter forskrifterne, når toget kører ud på skinnerne.
- Det er nøjagtig, ligesom når man kører afsted i sin bil – så er det også en selv, der har ansvaret for at lygterne og dækkene er i orden, siger Jan Wildau.
Lokofører tilbydes hjælp
Han oplyser, at mens der er sket store skader på godsvognene og på det modkørende passagertog, så er der ikke sket nævneværdige skader på godstogets lokomotiv, og lokoføreren er også fysisk helt uskadt.
Han bliver nu tilbudt hjælp af sine kolleger.
- Vi har en kammeratstøtteordning, og vi har en fast procedure, som vi nu sætter i gang for at hjælpe lokoføreren, siger Jan Wildau.
Han oplyser, at alle relevante ansatte nu skal afhøres om sagen.
- Lige nu handler det om at indsamle data – så mange informationer som overhovedet muligt. Vi ønsker ikke, at sådan en ulykke sker igen, og derfor skal vi have fundet ud af, hvordan og hvorfor det her er sket, siger han.