Nu skal M/F Broens skæbne afgøres

Den gamle Storebæltsfærge er blevet en møllesten om anklen på Slagelse Kommune. Nu har politikerne fået en række løsningsforslag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Politikerne i Slagelse Kommune går i den kommende weekend i gang med at drøfte, hvordan enderne skal nå sammen for næste års budget.

Herunder også hvordan anlægskronerne skal fordeles.

quote Der ligger en hel del forskellige muligheder, men likviditeten sætter også sine begrænsninger for, hvor meget vi kan anlægsinvestere

Knud Vincents (V), borgmester, Slagelse Kommune

Og der er nok at vælge mellem. Korsørs gamle svømmehal er nedslidt, og plejecenteret Quistgården skal have nyt tag. Derudover mangler kommunens tandpleje akut større lokaler.

Og så er der også kommunens smertensbarn. M/F Broen.

Allerede sidste år valgte et flertal at udskyde beslutningen om den videre skæbne for den gamle Storebæltsfærge, som er blevet et økonomisk mareridt for Slagelse Kommune.

- Sidste års budgetaftale var, at der skulle ligge fire-fem forslag til politisk behandling i år, og det gør der nu, siger borgmester Knud Vincents (V).

M/F Broen blev taget ud af drift i starten af 1990'erne. Siden har den været diskoteksfærge ind til 2013, hvorefter den har levet en anonym tilværelse rundt om ved en række danske havne.
M/F Broen blev taget ud af drift i starten af 1990'erne. Siden har den været diskoteksfærge ind til 2013, hvorefter den har levet en anonym tilværelse rundt om ved en række danske havne. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Forslagene spænder fra den helt billige: At lade færgen stå hen med henblik på skrotning om ti år.

Dyrest vil det være at lade færgen sænke som et dykkervrag i farvandet ud for Halsskov Havn. Dette vil over de næste to budgetår løbe op i samlet 24,7 millioner kroner - blandt andet på grund af at færgen er fyldt med asbest og andre miljøskadelige kemikalier.

Fakta: M/F Broens videre skæbne

  • Færgen omdannes til dykkervrag: 24,7 millioner kroner over de næste to år

  • Skrotning i 2024: 9,3 millioner kroner over de næste to år

  • Skrotning i 2034: Ingen udgifter de næste ti år, hvorefter det ventes at koste 9,3 millioner kroner at skrotte færgen.

  • Færgen bevares som vartegn: 19,1 millioner kroner og derefter 675.000 kroner om året til løbende vedligehold.

  • Denne løsning åbner også for at færgens salon- og vogndæk på sigt kan renoveres til brug for kulturelle formål. Dette vil vurderes af administrationen til at koste 50 millioner kroner, hvor en fuldstændig renovering vil koste yderligere 225 millioner kroner.

  • Endelig er det muligt at søge efter frivillige, som vil overtage færgen. Det anslås at koste 4,5 millioner kroner.

Kilde: Anlægsforslag Budget 2024-2027, Slagelse Kommune

Det var den nu forhenværende borgmester John Dyrby Paulsens (S) store plan at indrette færgen til et kulturelt samlingssted med plads til arrangementer i de gamle saloner på færgen.

Men M/F Broen har, som TV2 ØST tidligere har fortalt, vist sig at være i langt ringere stand end forventet, end da et bredt flertal med borgmesteren i front stemte for at indkøbe færgen, der oprindeligt blev søsat i 1952 og siden sejlede på Storebælt frem til 1966.

Forhenværende borgmester John Dyrby Paulsen (S) var initiativtager og stor fortaler for at købe M/F Broen.
Forhenværende borgmester John Dyrby Paulsen (S) var initiativtager og stor fortaler for at købe M/F Broen. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Siden har M/F Broen sejlet på forskellige indenrigsruter, inden den blev ankret op ved Aarhus som diskoteksfærge i 1993. Siden har færgen levet en anonym tilværelse rundt om i en række nordjyske havne, inden Nyborg Kommune i midten af det forrige årti viste interesse for færgen med henblik på at indrette et museum.

Disse planer blev dog siden skrinlagt.

Læs også
Drøm om færgemuseum kan blive økonomisk mareridt
Læs også
Drøm om færgemuseum kan blive økonomisk mareridt

Slagelse Kommunes nuværende borgmester, Knud Vincents (V), fortalte sidste år til TV2 ØST, at beslutningen om at indkøbe M/F Broen blev gjort ud fra en overbevisning om, at færgen var blevet vedligeholdt løbende.

I marts 2022 var TV2 ØST med ombord  på M/F Broen, der ellers er lukket land for offentligheden.
I marts 2022 var TV2 ØST med ombord på M/F Broen, der ellers er lukket land for offentligheden. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Færgen så da også flot ud, da den blev trukket ind i Halsskov Havn i august 2020. Men som medlem af økonomiudvalget, Jørgen Grüner (SF) konstaterede, da han så færgen indefra ved selvsyn i marts 2022:

- Sådan noget her må jo ikke ske, at vi i et forsøg på at bakke op om et populært projekt, bare siger ja til sådant et sminket lig, som det her tilsyneladende er.

I marts 2022 var TV2 ØST med ombord på M/F Broen i følgeskab med økonomiudvalgsmedlem Jørgen Grüner (SF):

Er det et sminket lig eller en kommende stor turistattraktion? Meningerne er delte. Den gamle Storebæltsfærge M/F Broen har nu ligget i halvandet år i Halsskov Færgehavn. Offentligheden har stadig ikke adgang. Regningen er blevet langt større end ventet. Og en af Danmarks førende skibsfarteksperter kalder det et fejlkøb.

På dette tidspunkt var regningen løbet op i 17,4 millioner kroner og i august måned samme år stod det klart, at det vil koste Slagelse Kommune op mod en kvart milliard kroner at få færgen indrettet som det kulturelle mødested, den var tiltænkt.

En uoverskuelig mundfuld for den i forvejen økonomisk hårdt pressede kommune, og enden blev at afsøge alternativerne.

- Uanset, hvor fint det ville være kulturhistorisk, så har vi bare ikke råd lige nu, siger Jørgen Grüner i dag til TV2 ØST.

Jørgen Grüner (SF) mener, at man bør udskyde beslutningen om, hvad der skal ske med den gamle færge. Ifølge administrationen i Slagelse Kommune vil beslutningen om at bevare M/F Broen kunne udskydes i to-fire år.
Jørgen Grüner (SF) mener, at man bør udskyde beslutningen om, hvad der skal ske med den gamle færge. Ifølge administrationen i Slagelse Kommune vil beslutningen om at bevare M/F Broen kunne udskydes i to-fire år. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

- I SF mener vi, at vi skal bruge anlægskontoen til at købe os tid, så de strukturelle nedskæringer fra sidste år får fuld virkning samtidig med, at skattestigningerne giver os luft i økonomien, siger han videre og tilføjer:

- Om tre-fire år ser økonomien i Slagelse OK ud. Så må vi se, hvad vi vil prioritere til den tid.

Læs også
To kommuner må hæve skatten næste år: - Det rækker som en skrædder i helvede
Læs også
To kommuner må hæve skatten næste år: - Det rækker som en skrædder i helvede

Borgmester Knud Vincents (V) ønsker i dag ikke at kommentere på, hvilken af de nu fremlagte løsningsforslag, han vil advokere for i forhandlingerne om næste års budget, der starter i weekenden.

- Der vil jeg være loyal og sige, at det går vi ind i et rum og forhandler om, siger han og tilføjer:

- Der ligger en hel del forskellige muligheder, men likviditeten sætter også sine begrænsninger for, hvor meget vi kan anlægsinvestere.

Borgmester Knud Vincents (V) lægger ikke skjul på, at der er nok at vælge mellem, når politikerne i de kommende dage skal drøfte næste års budget. Herunder også anlægsbudgettet. Hvor højt eller lavt M/F Broen rangerer i det regnskab, ønsker han dog ikke at udtale sig om.
Borgmester Knud Vincents (V) lægger ikke skjul på, at der er nok at vælge mellem, når politikerne i de kommende dage skal drøfte næste års budget. Herunder også anlægsbudgettet. Hvor højt eller lavt M/F Broen rangerer i det regnskab, ønsker han dog ikke at udtale sig om. Foto: Mahmoud Al-Tamir - TV2 ØST

Derudover er der ifølge borgmesteren også projekter, som ikke lader vente på sig.

- Vi har fået fem muligheder, som vi tager med ind sammen med alle de andre beslutninger, vi skal træffe for næste års budget.

Læs også
Rystet skibsingeniør - gammel færge kan koste skatteborgerne millioner af kroner
Læs også
Rystet skibsingeniør - gammel færge kan koste skatteborgerne millioner af kroner

Ifølge administrationen i Slagelse Kommune vil beslutningen om at bevare M/F Broen kunne udskydes i to-fire år.



Nyhedsoverblik