Rasmus skulle faste i 31 timer: Nu klager han over sygehuset

En patient klager over behandlingen på Slagelse Sygehus, efter han blev henvist til gangen og skulle faste i 31 timer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

22-årige Rasmus Kjær Olesen fik i sidste uge blindtarmsbetændelse og blev indlagt på Slagelse Sygehus.

Mens han ventede på sin operation, endte han med at ligge 18 timer på gangen og måtte faste i 31 timer, før han kom til.

Det var under al kritik, mener Rasmus Kjær Olesen, som nu vil nu klage over sin behandling til Patientklagenævnet.

quote Jeg blev helt bleg

Rasmus Kjær Olesen 

- Det var forfærdeligt. Det er ikke noget, jeg har lyst til at prøve igen, siger han til TV ØST. 

Det hele begyndte torsdag i sidste uge, hvor han fik stærke smerter i maven og derfor ringede til vagtlægen.

Her begyndte det forløb over tre dage, som Rasmus Kjær Olesen er utilfreds med. Han ankom til Slagelse Sygehus og blev i første omgang placeret på gangen. Klokken 18.30 torsdag aften fik han at vide, at han snart skulle opereres og derfor skulle faste.

Ved midnat fortalte en læge Rasmus Kjær Olesen, at han alligevel ikke skal opereres endnu. Han fik derfor lov at spise og drikke til klokken 02.00.

Fik drop med sukkervand

Fredag morgen gav en anden læge ham besked om, at der snart skulle opereres. Derfor skulle Rasmus Kjær Olesen igen faste.

Om eftermiddagen blev en stue ledig, hvor han kunne komme ind at ligge. Fredag aften og natten til lørdag fik han to gange drop med sukkervand. Lørdag morgen vågnede Rasmus Kjær Olesen op og havde det dårligt. Hans far ankom til sygehuset og tog ifølge Rasmus Kjær Olesen en alvorssnak med personalet.

Herefter var der endelig en ledig tid, så han kunne blive opereret og få fjernet blindtarmen.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Da Rasmus Kjær Olesen kom på operationsbordet havde han ligget 31 timer uden at spise eller drikke andet end drop med sukkervand.

- Jeg blev helt bleg, fortæller Rasmus Kjær Olesen.

Operationen forløb planmæssigt, og Rasmus Olesen har det godt i dag. Men han er stadig frustreret over den manglende information og utryghed, som han oplevede på sygehuset. Især undrer han sig over, at ingen kom hen og spurgte ham, om han havde det okay.

- Det synes jeg er mangel på respekt. Når man kan se, at der ligger syge folk, men ikke lige kommer hen og lægger en hånd på skulderen og spørger, om vi er okay eller har brug for noget, siger Rasmus Olesen.

sygeplejersker_vil_hellere_pendle_2.jpg
Læs også
Hjertepatienter på Sjælland venter for længe på undersøgelse og operation
sygeplejersker_vil_hellere_pendle_2.jpg
Læs også
Hjertepatienter på Sjælland venter for længe på undersøgelse og operation

Kæresten Rebecca Jensen var med under hele forløbet og havde samme fornemmelse af manglende kommunikation - både til patienten og mellem personalet.

- Det var slet ikke nogen kommunikation nærmest. Det synes jeg faktisk ikke er særlig fedt at vide, hvis man engang selv skal indlægges, fortæller hun til TV ØST.

Sygehus beklager

I et svar til TV ØST lægger Slagelse Sygehus vægt på, at Rasmus Kjær Olesen lægefagligt blev behandlet korrekt, men at kommunikationen haltede.

quote Vi har ikke været gode nok til at informere og kommunikere undervejs i hans forløb

Slagelse Sygehus

- Vi beklager først og fremmest, at Rasmus (Kjær Olesen red.) ikke har været tryg under sin indlæggelse på vores sygehus. Vi har ikke været gode nok til at informere og kommunikere undervejs i hans forløb. Ved en skarpere kommunikation kunne vi have fortalt Rasmus, at han under hele sit forløb blev observeret og fulgt nøje af vores personale. Vi kunne have fortalt ham, at ventetiden skyldes, at vi havde en meget travl dag, og at vi derfor måtte foretage nødvendige og fornuftige prioriteringer blandt vores patienter, skriver Slagelse Sygehus. 

09279b20-d184-4644-aa54-2d742155b3d8.jpg
Læs også
Ledende overlæge om kritiseret behandling af hjertepatienter: - Det er helt uacceptabelt
09279b20-d184-4644-aa54-2d742155b3d8.jpg
Læs også
Ledende overlæge om kritiseret behandling af hjertepatienter: - Det er helt uacceptabelt

Sygehuset understreger desuden, at man arbejder på at blive bedre til at informere patienterne.

Nu håber Rasmus Kjær Olesen, at han og andre patienter slipper for lignende oplevelser i fremtiden.

 


Nyhedsoverblik