Togene skulle mandag morgen igen have kørt til tiden efter en uge med togbusser på strækningen mellem København og Odense. Det var dog ikke den virkelighed, der mødte Jim Sjøgren mandag morgen kl. 05:26 på Korsør station.
- Det var en lortedag sagt på den pæne måde. Jeg skulle med toget 05.26, og det holdt på perronen. Men der gik jo i hvert fald en time, inden det kørte. Så det var ikke en god oplevelserne for pendlerne i Korsør i går. Eller i dag for den sags skyld, for de er jo også aflyst i dag, siger Jim Sjøgren, der er formand for Korsør Pendlerklub.
Ingen plan B
Jim Sjøgrens togtur mandag morgen endte i alt med at tage to og en halv time. En tur, der ellers normalt tager ham lidt over én time.
På vejen hjem fra København måtte Jim Jørgensen igen vente en time på Hovedbanegården, før han kunne sætte sig ind i toget hjem til Korsør. Men for Jim Sjøgren var det værste den manglende forudsigelse af et eventuelt problem fra Banedanmarks side.
- Helt ærligt, jeg synes, det er skidt, at Banedanmark og DSB ikke havde en plan B, hvis nu de ikke nåede det. Og det havde de altså ikke. Der manglede helt klart en plan B, fortæller Jim Sjøgren, formand for Korsør Pendlerklub.
Irritation og problemer
Selvom et forsinket tog for nogen blot kan virke som et stort irritationsmoment, kan det for andre have større konsekvenser.
- Der er nogen, der har en fast mødetid, og det har jo nogle komplikationer, at der så står en chef og er lidt knotten over, at der er nogle medarbejdere, der ikke er der, fordi de kommer for sent.
Helt ærligt, jeg synes, det er skidt, at Banedanmark og DSB ikke havde en plan b, hvis nu de ikke nåede det. Og det havde de altså ikke.
Så store togforsinkelser, som pendlerne mødt mandag morgen, kan derfor have konsekvenser for nogen af dem, der ikke har fleksible arbejdstider.
- Det er jo et problem for dem, der ikke har flextid, og de havde jo ikke en jordisk chance for at gøre noget ved det. De var jo fanget i det her, siger Jim Sjøgren.
Fejl på sikringsanlæg
Forsinkelserne skyldes forskellige fejl på et meget gammelt sikringsanlæg ved Slagelse Station. Det endte med at påvirke togtrafikken mandag morgen. Jim Sjøgren er dog uforstående overfor, hvordan sådan en fejl overhovedet kunne finde sted.
- Der er ikke nogle tog, der kører uden signal, og så synes jeg, det er imponerende, at de ikke har slået det til. Det er sgu en fejl, der ikke må ske. Det er dårlig planlægning. Det er min personlige holdning.
Banedanmark udtalte i går, at de regner med, at problemerne med signalet på strækningen burde være løst i midten af denne uge. Det tror Jim Sjøgren dog ikke på.
- Jeg frygter i morgen. For jeg tror ikke, de er klar i morgen. Jeg håber det, men jeg tror ikke på det, siger han.
I går udtalte Banedanmark, at de arbejder på højtryk for at få rettet fejlene. Tidshorisonten er på nuværende tidspunkt medio denne uge.
Banedanmark har ikke ønsket at udtale sig yderligere til TV2 ØST i dag.