Det går rigtig godt hos Vikingeborgen Trelleborg ved Slagelse.
Sådan lyder meldingen, efter vikingeborgen i september sidste år blev sat på verdenskortet med en optagelse på UNESCOs verdensarvsliste.
Det har museet mærket effekten af. I årets fem første måneder er antallet af besøgende steget med 65 procent i forhold til samme periode sidste år, fortæller museumschef Anne-Christine Frank Larsen.
- Vi er meget overraskede over, at det er gået så godt, siger hun.
Sidste år var besøgstallet de første fem måneder omkring 14.000. I slutningen af maj i år havde antallet af besøgende rundet 23.000.
Trelleborg blev optaget på verdensarvslisten sammen med fire andre ringborge - Aggersborg, Borgring, Fyrkat, Nonnebakken, som sættes i sammenhæng med Harald Blåtand, der regerede i Danmark i årene 958-987.
Ifølge dr.dk har Fyrkat i år haft 30 procent flere gæster end sidste år.
Opmærksomhed i udlandet
Med optagelsen blev de fem vikingeborge anerkendt som bevaringsværdige stykker af Danmarkshistorien.
Det har skabt opmærksomhed både herhjemme og hos udenlandske gæster, der i langt større grad lægger vejen forbi Slagelse.
- Det betyder jo, at vi er kommet op i en anden kategori, og at der kommer mere bevågenhed. Siden april har vi haft rigtig mange gæster, men også kulturgæster og turister.
Disse steder er på UNESCOs verdenarvsliste i Danmark
Christiansfeld
Jelling Monumenterne
Kronborg
Parforcejagtlandskaberne
Roskilde Domkirke
Stevns Klint
Vadehavet
Ringborgen Aggersborg
Ringborgen Borring Køge
Ringborgen Fyrkat
Ringborgen Nonnebakken
Trelleborg
På Grønland:
Ilulissat
Kujataa
Aasivissuit - Nipisat
Det er især gæster fra Tyskland, Holland, Frankrig, Italien, Spanien og USA, der har vist interesse for den velbevarede vikingeborg.
Også når solen ikke skinner.
- Det er interessant at se, hvordan folk myldrer ude i foyeren, også selvom det ikke er godt vejr. Nu, hvor vi er blevet verdensarv, kan man måske bedre holde regnen ud, lyder det fra museumschefen.
Stor interesse på sociale medier
På museets sociale medier har de oplevet en stigning på flere hundrede procent.
Her er der også lagt flere kræfter i marketing efter optagelsen på verdensarvslisten.
- Der er rigtig meget interesse for Trelleborg. Folk vil gerne høre mere om, hvad det er og historien, der ligger bag, siger Anne-Christine Falk Larsen.
Henover sommeren vil museet lave en brugerundersøgelse af deres gæster for at få klarlagt, hvor mange mennesker, der besøger Trelleborg på grund af museets nye status på verdensarvslisten.