Det bliver et imponerende skue, når vikingeborgen Trelleborg genopfører en fjerdedel af borgen som et moderne oplevelsescenter.
Men det vil især være interessant for danske turister - og kun i mindre grad for de udenlandske.
Det vurderer både en professor og Visit Denmark overfor TV ØST.
- Det er et super spændende projekt, som Ny Trelleborg har præsenteret - men det vil i sig selv ikke være det, der får de udenlandske turister til at rejse til Sjælland for at lære om vikingerne. Det vil dog bidrage til den samlede sum af spændende nye aktiviteter i området, som samlet set kan lokke flere til, siger Anders Rosbo, der er kommunikationschef i Visit Denmark.
Artiklen fortsætter under videoen.
Flere og gladere besøgende
Han betegner det som en spændende nyudvikling af attraktionen ved Trelleborg, der formidlingsmæssigt kan tilføje en helt ny fortælling om Danmarks historie med vikingeborgene - men det er ikke nogen dræber-attraktion set i forhold til den internationale konkurrence på turistområdet.
Det vil give flere besøgende og gladere besøgende, hver gang man flytter fokus væk fra plancher og fortidsminder i montrer, og i stedet lader de besøgende involvere sig og prøve tingene på egen krop
Og Anders Rosbo støttes af professor (MSO) Flemming Sørensen fra Roskilde Universitet, der blandt andet har forsket i oplevelsesøkonomi og innovation i service og oplevelse. Han er ikke i tvivl om, at investeringen i Trelleborg vil øge besøgstallet på vikingeattraktionen.
- Det vil give flere besøgende og gladere besøgende, hver gang man flytter fokus væk fra plancher og fortidsminder i montrer, og i stedet lader de besøgende involvere sig og prøve tingene på egen krop, siger han.
Han understreger, at han ikke kender de nærmere planer om Ny Trelleborg, men taler generelt ud fra danske og internationale attraktioner.
Artiklen fortsætter under billedet.
Prøve det på egen krop
Flemming Sørensen hæfter sig ved, at der på det nye oplevelsescenter, der blandt andet består af en 50 meter lang og otte meter høj ringmur, en borgport og en voldgrav, vil være mulighed for selv at lege med fortiden.
- På mange museer har man gennem årene gjort den fejl, at man har troet, at et spektakulært fortidsminde eller fund i sig selv kan lokke folk til. Derfor lyder det som de helt rigtige tanker, de har gjort sig på Trelleborg, når de vil genopføre en del af bygningen, siger Flemming Sørensen til TV ØST.
Planen er, at centeret skal bygges ved siden af det nuværende fortidsminde på et område, som allerede i 2016 blev udgravet af arkæologerne.
Skal udnytte hypen
Der har de seneste år været stor interesse for vikinger - blandt andet i kraft af den populære TV-serie Vikings og i nogen grad også serien Game of Thrones.
Der er en enorm hype om vikingetiden internationalt lige nu, og de store tv-serier om vikinger er en gratis mulighed for at få reklame
Flemming Sørensen opfordrer derfor til, at de mange vikingeattraktioner på Sjælland som Trelleborg, Vikingeskibsmuseet i Roskilde, og den nye Borgring ved Lellinge – måske sammen med Sagnlandet Lejre og Middelaldercenteret i Nykøbing Falster – fremover vil samarbejde tæt for at tiltrække de historieinteresserede turister, som gerne vil se, hvordan det faktisk så ud, hvor vikingerne boede.
- I øjeblikket konkurrerer Danmark med vores nabolande som Norge og Sverige om interessen om vikingerne. Der er en enorm hype om vikingetiden internationalt lige nu, og de store tv-serier om vikinger er en gratis mulighed for at få reklame. Problemet er dog, at hvis vores attraktioner ikke samarbejder, så konkurrerer de reelt mod hinanden, og de enkelte attraktioner har jo i sig selv ikke kræfterne til at trænge igennem internationalt, siger Flemming Sørensen.
Især turister fra Storbritannien, Italien og Frankring
Det er især britiske, italienske og franske turister, der forbinder vikingetiden med Danmark, og et samarbejde med øvrige vikingeattraktioner vil kunne gøre en forskel, vurderer Anders Rosbo.
- Det vil give en samlet formidling i forhold til turisterne omkring den kernefortælling, som man eksempelvis deler på Trelleborg og på Vikingeskibsmuseet. Det er vikinge-DNA, der her bliver vist frem - og her vil det virkelig gøre en forskel, hvis man øger samarbejdet yderligere, siger Anders Rosbo.
Han peger på billet-fællesskaber og endda shuttlebusser mellem attraktionerne som måder at øge antallet af besøgende begge steder.
- Vi konkurerer ikke kun med Sverige og Norge - men eksempelvis også med oplevelsesrejser, naturrejser og rejser i gastronomi. Rejser i dansk historie er kun ét af rigtig mange tilbud, som udenlandske turister vil møde. Men jeg er ikke i tvivl om, at et stærkere tilbud også vil give flere besøgende, og dermed også vil tiltrække flere til området, siger han.