Selvom DSB på dagen for ulykken var omhyggelige med at holde alle muligheder åbne, så kan både passagerer og øjenvidner fortælle om høj fart op til den hårde nødbremsning.
Allerede på dag ét blev en række personer afhørt om årsagen til ulykken.
DSB satte samtidig deres havarigruppe på sagen med krav om, at de indenfor 14 dage skulle komme med en forklaring på, hvorfor ulykken kunne ske.
Rapporten blev skrevet direkte til DSBs generalsekretær. TV ØST har forsøgt at få lov til at læse rapporten, men den betragtes den dag i dag stadig som fortrolig.
Store dele af rapportens indhold blev dog kendt under det efterfølgende retsopgør, da den indgik som beviser i anklagemyndighedens arbejde.
Rapporten konkluderede, at ulykken var sket på grund af høj fart.
Selvom der længe havde været sorte bokse i fly og fartskrivere i lastbiler, så var denne lokomotiv-model, der ellers var helt ny, ikke udstyret med den slags hjælpemidler. Derfor var man nødt til at regne sig frem til, hvor høj farten havde været i ulykkesøjeblikket og tiden op til ulykken.
Det gjorde man blandt andet ved at se på en ret primitiv registrering af trafikken på skinnerne, ved at se på tidstabeller og ved at se på ødelæggelserne på de enkelte spordele.
Der var tale om stærkt komplicerede beregninger, som forsøgte at tage højde for alle forhold ved ulykken. Samtidig gjorde man store anstrengelser for at reparere lokomotivet, så man kunne undersøge speedometeret og bremserne, og samtidig rekonstruere ulykken i alle tekniske detaljer.
Under retssagen blev en del af udregningerne udfordret af forsvarets vidner. Havarigruppen havde nemlig angiveligt brugt andre beregningsmetoder i arbejdet med at analysere andre ulykker. Brugte man de samme udregninger på Sorøulykken, så gav det en lavere fart, fremførte vidner på foranledning af den velforberedte forsvarer Lisbeth Victor Hansen.
Samtidig blev det dokumenteret, at de nye ME-togsæt ved flere lejligheder havde haft bremseproblemer, og et vidne kunne forklare, at bremsesvigtet i detaljer gav god mening ud fra den måde, som lokomotivet var konstrueret på.
Især koncentrerede Havarigruppen sig om de tekniske detaljer ved et sporskifte, som man var i tvivl om fungerede som det skulle. Fejludkaldet på stationen umiddelbart før ulykken er blevet tilskrevet en ikke-relateret fejl fra togstyringscentralen i Roskilde.
Togføreren havde efter ulykken oplevet store psykiske problemer, og var i psykiatrisk behandling. Han erkendte dog to belastende ting: For det første, så havde han overset et signal om indkørsel til Sorø Station. For det andet, så havde han ladet sig distrahere af den lokofører, der sad sammen med ham i førerkabinen.
På baggrund af havarigruppens arbejde blev den 36-årige mand tiltalt for ved grov uagtsomhed og skødesløshed at have forvoldt otte personers død, og dertil otte personers invalidering. Anklageren krævede ham idømt frihedsstraf for sin rolle i ulykken.
Det kom dog ikke til at ske. Togføreren blev godt nok dømt for at være eneansvarlig for ulykken, selvom forsvareren med vidner i retten skabte tvivl om en del af det tekniske grundlag for ulykken og især ME-togenes evne til at nødbremse. Men trods anklagerens ønske, så kom det ikke på tale at sætte lokoføreren i fængsel.
Domsmandsretten ved Retten i Ringsted og dommer Ove Hansen idømte lokoføreren en straf på 50 dagbøder af 200 kroner. Dertil kom en advokatregning for hans forsvar på 10.000 kroner. I alt skulle han betale, hvad der i 2018-værdi ville svare til 37.500 kroner.
Straffen betød, at DSB ikke ville afskedige lokoføreren, men i stedet tilbød ham andet arbejde i virksomheden. Den psykisk hårdt mærkede mand nægtede nemlig selv igen at køre som lokofører.
- Jeg synes, at det var en hård straf efter forholdene. Det er klart: Der var otte, der døde. Men det var synd for lokoføreren. Han kørte for stærkt og overså et signal. Men der var heller ikke meget hjælp til ham i situationen. Det var en fejl, der endte fatalt - men en fejl, der ikke skyldtes kådhed eller ond vilje, siger politiets vagtchef Elo Andersen i dag.
Ligesom chaufføren vendte tilbage til DSB, så blev lokomotivet også gjort køreklart igen. Det kører stadig den dag i dag for DSB, hvor det i dag især trækker dobbeltdækkervognene.
Hvor er Anette?
Anette Westerbjerg Johansen boede i Slagelse - men hendes far boede i København.
Da familien hørte om ulykken i Radioavisen mandag formiddag blev de ængstelige.
Godtnok plejede Anette Westerbjerg Johansen at tage et tidligere tog - men på grund af morgenens tog-aflysninger kunne hun godt være kommet med ulykkestoget, konkluderede familien.
Hendes far tog derfor ind på Handelshøjskolen, for at høre, om hun var dukket op. Det var hun ikke. Da begyndte familien at frygte det værste.
Først op af dagen lykkedes det familien at finde hende på Holbæk Sygehus.
Hendes sår i låret var blevet syet, og hendes øvrige skader var blevet forbundet. Man havde samtidig konkluderet, at ryggen ikke var brækket. Problemerne problemerne med hendes underkrop skyldtes et hårdt slag mod hendes bækken. Der var således håb om, at hun ville komme sig fuldstændigt efter ulykken.
Ved midnat dagen efter ulykken er der fortsat 15 indlagt. Af dem ender otte personer med at få invaliderende men. Anette Westerbjerg Johansen var ikke en af dem.
I løbet af de kommende dage genvinder hun langsomt magten over sin underkrop, og kunne begynde at gå igen.
- Det tog faktisk et par dage, før jeg fandt ud af, hvor alvorlig ulykken var. Og det først, da jeg læste en avis. I dag tænker jeg, at jeg var rigtig heldig. Ikke at jeg var med toget, men at jeg slap fra det, som jeg gjorde, siger hun.
Ulykken er nu en del af hendes livshistorie, og har været med til at forme hende.
- Jeg kan stadig mærke arret i benet, når det bliver koldt, og det er ikke rart at tænke tilbage på ulykken. Jeg vil ikke sige det sådan, at jeg har fået noget positivt med fra ulykken, for det tror jeg ikke, at jeg har. Men jeg har sagt til mig selv, at jeg må leve med den. Og oplevelsen er jo en del af den erfaring, som man får igennem et liv, siger Anette Westerbjerg Johansen.
Hvad lærte vi af ulykken
TIlbage på ulykkesstedet i Feldskoven vest for Sorø Station blev der fortsat arbejdet, selvom den sidste døde person fra ulykken var blevet fundet, og det blev mørkt.
Politiet fik hjælp af værnepligtige fra CF-kolonnen til at indsamle alle personlige genstande - tasker, jakker, briller og lignende. Det blev bragt til politigården i Ringsted, hvor skydebanen i kælderen blev gjort til opbevaringshal, indtil tingene kunne leveres tilbage til de rette ejermænd.
Imens arbejdede DSBs store maskiner med at udskifte 500 meter spor og sveller efter ulykken.