9.500 kroner kom det til at koste en 87-årig kvinde fra Stevns, at hun fredag i sidste uge godtroende udleverede sit dankort og koden til det til en mand, hun troede var fra banken.
Klokken 12.15 blev hun ringet op af en mand, der præsenterede sig som ansat i et pengeinstitut.
Manden fortalte hende, at hendes kort var blevet misbrugt, og at det derfor skulle udskiftes. Derfor ville en mand komme forbi for at hente det, og så ville politiet senere komme med et nyt kort, oplyste manden.
Da han dukkede op på den 87-åriges adresse, udleverede hun sit kort sammen med koden til en mand, som beskrives som:
- 20-40 år
- Cirka 160 centimeter høj
- Iført uldtrøje og mørke bukser
- Mørk hudfarve
Det var den ældre kvindes pårørende, der efterfølgende kunne konstatere, at der var blevet hævet 9.500 kroner på hendes konto, og tyveriet blev derfor meldt til politiet tirsdag.
Tal med de ældre
Efter anmeldelsen om fupopkaldet kom politiet ganske korrekt ud til offeret dog uden et nyt dankort, men for at foretage en grundig afhøring af hende i et forsøg på at fremskaffe oplysninger, der måske kan føre til identifikation af den falske bankmand og hans assistent, skriver Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i deres døgnrapport.
Her advarer de på det kraftigste mod den type fupopkald fra personer, der udgiver sig for at ringe fra et pengeinstitut eller en myndighed. Modtageren bør være særdeles skeptisk og for eksempel foretage et kontrolopkald til den oplyste medarbejder via pengeinstituttets eller myndighedens hovedtelefonnummer, lyder rådet.
Endvidere vil et pengeinstitut aldrig benytte den beskrevne fremgangsmåde i forbindelse med ombytning af et defekt eller misbrugt dankort, ligesom fortrolige oplysninger som for eksempel personnummer, kontonummer, kortoplysninger, PIN-koder og NemID-oplysninger aldrig bør oplyses til ukendte personer.
Politiet opfordrer pårørende til at tale med ældre familiemedlemmer om, hvad man kan gøre, hvis nogen modtager et fupopkald fra en person, hvor der kræves fortrolige oplysninger udleveret.