Bestiller 14 nye batteritog fra Schweiz

Snart kommer der batteridrevne tog på skinnerne på de sjællandske lokalbaner. En schweizisk togproducent skal levere de 14 nye batteritog.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Efter en lang proces kunne Lokaltog, der er en del af trafikselskabet Movia, onsdag eftermiddag endelig underskrive kontrakt med den schweiziske togproducent Stadler, der skal levere 14 nye batteritog til indsættelse på Østbanen og Tølløsebanen. 

quote Adgang til både toiletter, borde og WiFi vil gøre det endnu mere attraktivt at vælge den kollektive trafik

Christian Wedell-Neergaard (K), formand for udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland

Lokaltog udpegede allerede i starten af august måned Stadler som vinder af udbuddet af leveringen af de 14 batteritog.

Inden kontrakten kunne underskrives, skulle indkøbet godkendes af Region Sjælland, som står bag finansieringen med en lånegaranti. 

Det skete på regionsrådsmødet den 24. september.

Vicedirektør Ansgar Brockmeyer fra Stadler (tv), skriver kontrakten under sammen med Lokaltogs bestyrelsesformand, Dorthe Nøhr Pedersen.
Vicedirektør Ansgar Brockmeyer fra Stadler (tv), skriver kontrakten under sammen med Lokaltogs bestyrelsesformand, Dorthe Nøhr Pedersen. Foto: Lokaltog

Administrerende direktør i Lokaltog, Lars Wrist-Elkjær, kalder det en stor dag for selskabet, der driver ni lokalbaner på Sjælland og Lolland-Falster på kontrakt med trafikselskabet Movia.

- Vi kommer for første gang i over 50 år til at overgå til en helt ny teknologi, der bidrager effektivt til den grønne omstilling og samtidig betyder, at vores passagerer vil opleve en mere behagelig og komfortabel rejse, der kommer til at leve op til nutidens standarder, hvilket glæder os meget i Lokaltog, siger Lars Wrist-Elkjær i en pressemeddelelse. 

Læs også
Grønnere tog er på vej til regionen
Læs også
Grønnere tog er på vej til regionen

Lokaltogs kommende batteritog bliver af typen FLIRT, der er en velafprøvet model fra Stadler, som allerede har leveret dette tog til Norge og flere andre europæiske lande samt USA.

- Vi er begejstrede over, at Danmark nu tager denne innovative løsning til sig og stolte over, at vi med vores køretøjer kan støtte vores kunde på vejen mod bæredygtig mobilitet, udtaler Dr. Ansgar Brockmeyer, der er vicedirektør for Marketing og Salg hos Stadler i samme pressemeddelelse.

Stadler er blandt andet storleverandør af togsæt til Norge, hvor over halvdelen af de norske togpassagerer foretager deres rejse med et batteritog fra Stadler. 

Fakta om de nye batteritog

  • De nye batteritog leveres af den schweiziske togproducent Stadler.

  • Togene bliver udstyret med borde, toiletter og WiFi.

  • Når alle batteritog er leveret, vil Lokaltogs IC2-tog blive udfaset.

  • Region Sjælland har besluttet at gennemføre indkøbet af de moderne tog samt stille garanti til Lokaltogs optagelse af en byggekredit til anskaffelsen på én milliard kroner.

  • De 14 nye batteritog bliver emissionsfri og bidrager derudover til et bedre nærmiljø, da de også reducerer støjgener fra togenes accelerationer og tomgang ved stationer.

  • Togene vil blive sat i drift på Østbanen og Tølløsebanen.

Indkøbet er godkendt af regionsrådet i Region Sjælland, der også er garant for Lokaltogs lån. Også her er der glæde over, at Lokaltog og Stadler nu har underskrevet kontrakten.

- Jeg ser meget frem til at få de nye, moderne batteritog ud at køre på Tølløsebanen og Østbanen, som lige er blevet færdigrenoveret. 

- De nye tog er et vigtigt skridt i regionens grønne omstilling, siger Christian Wedell-Neergaard (K), der er formand for udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i regionen i pressemeddelelsen, og tilføjer:

Christian Wedell-Neergaard ser de nye batteritog som et vigtigt led i den grønne omstilling.
Christian Wedell-Neergaard ser de nye batteritog som et vigtigt led i den grønne omstilling. Foto: Arkivfoto - TV2ØST

- Adgang til både toiletter, borde og WiFi vil gøre det endnu mere attraktivt at vælge den kollektive trafik. 

- De nye tog kommer med en tophastighed på 160 km/t, som vil gøre det muligt at overveje helt nye betjeningsmuligheder på det statslige banenet. 

Lokaltog forventer, at Stadler leverer de nye batteritog i perioden fra fjerde kvartal 2027 og frem til udgangen af 2028. 

Den endelige leveringsplan vil først i slutningen af i år være helt klar.


Nyhedsoverblik