I Rødvig på Stevns har byens badehotel oplevet fremgang i de seneste fem-seks år. Sådan fortæller indehaver af Rødvig Kro & Badehotel, Kathrine Hendriksen, til TV2 ØST.
Hun tror, den stigende interesse for netop at drage til "badehotellet" kan have noget at gøre med tv-serien af samme navn, som i går rullede over skærmen på TV2 for sidste gang i denne sæson.
- Vi har i de seneste år oplevet, der er kommet stor interesse for badehoteller generelt, og det at holde ferie i Danmark ved kysten er oppe i tiden, siger hun og tilføjer:
- Gæsterne efterspørger fred og ro, natur, havet og den friske luft. Mange gæster er glade for at være her og fremhæver freden og roen, fortæller hun om årsagen til den voksende popularitet.
Ned i gear
En af dem, der er draget til Rødvig Kro og Badehotel, er Uffe Andersen fra Møn.
- Her er afslappethed, nærvær og god stemning. Det kan jeg godt lide. Der er tid og plads, og man får lov til at være i fred, siger han og tilføjer:
- Man kommer ned i et andet gear – der er ikke noget, man skal spekulere på. Det er til at overkomme.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik er der en generel stigning i antallet af bookinger på hoteller.
Artiklen fortsætter under grafikken
Grafik: Lonni Christiansen
Hotellet i Rødvig har netop vundet en titel som landets bedste badehotel ifølge markedsføringsbureauet Opdagdanmark. Afstemningen er foregået via sms, hvor det har været op til det enkelte hotel at markedsføre sig til stemmer blandt gæster og følgere på de sociale medier.
- Jeg tror ikke nødvendigvis, vi er landets bedste badehotel, men vi har nogle gode, loyale gæster, som har hjulpet os til at vinde konkurrencen. Jeg tror, vi bliver ved med at gøre det, vi gør – det er der mange af vores gæster, der er glade for, siger Kathrine Hendriksen.
I den anden ende af regionen finder man Strandhotel Røsnæs ved Kalundborg.
Her hørte man først i forgårs om Opdagdanmarks konkurrence, som man derfor ikke har haft en chance for at markedsføre sig i.
- Jeg var ked af det, lige da jeg scrollede over listen og så, vi lå så langt nede med 44 stemmer. Men Ruths Hotel i Skagen har kun fået 22 stemmer og Marienlyst Strandhotel 16 stemmer. Jeg vil vove at sige, de ligger en klasse over os, hvis ret skal være ret, siger indehaver Hanne Dyremose og tilføjer:
- Det virker ikke så repræsentativt.
Rødvig Kro og Badehotel fik 3327 stemmer foran Årøsund Badehotel, som fik 3178 stemmer, og Knudhule Badehotel, Ry, som fik 1823 stemmer.
Godt 11.000 deltog i afstemningen.
Drømmer om en god historie
På Røsnæs kan man dog glæde sig over, at man ligesom hos kollegaerne i Rødvig har mange overnatninger.
- Jeg tror, mange danskere gerne vil have den iscenesættelse, som der kan være på et badehotel, et sømandshjem eller boutique hotel. Den iscenesatte oplevelse trækker folk til – man vil gerne ind i en historie, hvor folk drømmer sig lidt væk.
At særligt ferien nær vandet hitter, kan meget vel være inspireret af tv-serien om det nordjyske badehotel, som senest har kørt på TV2 i syvende sæson. Men også de seneste års gode vejr spiller en væsentlig rolle, mener Hanne Dyremose:
- Vi har været godt hjulpet af vejret – det har været megagodt vejr, så folk har kunnet sidde ude på terrassen og drikke lidt mere vin. Hvis vi havde haft sådan en sommer med regn, var folk nok taget til Thailand alligevel, siger hun.
Alle får en stemme
Ifølge Opdagdanmarks redaktør Lau Starcke-Jensen har alle nominerede hoteller modtaget en mail om, at de var nominerede i konkurrencen. Men det har været op til det enkelte hotel at markedsføre sig til stemmer i konkurrencen blandt gæster og følgere på sociale medier.
Han erkender, at selve afstemningen bærer præg af at være subjektiv og i høj grad handler om, hvem der har kunnet skabe opmærksomhed blandt gæster og følgere på sociale medier.
- Det her er ikke en ultimativ afstemning om, at dette badehotel er det bedste i Danmark, men ved at køre den her afstemning får alle en stemme, og du kan få nogle badehoteller frem, som ikke får så meget taletid i andre sammenhænge.
Afstemningen er foregået ved at Opdagdanmark har ladet sine følgere på sociale medier indstille badehoteller. Derefter har folket via sms kunnet stemme med udsigten til at deltage i konkurrencen om et gavekort på 2.500 kroner.
Det har været op til hotellet selv har markedsføre sig i bestræbelserne på at blive kåret som landets bedste.
- Men du vinder ikke den her afstemning uden at have opbakning fra dine kunder, siger han og tilføjer:
- På samme måde vinder du heller ikke Tour de France uden at trampe i pedalerne.