En presset økonomi gør, at Region Sjælland ikke kan finde penge til at reparere de slidte togskinner på den lokale Østbane mellem Køge, Hårlev og Faxe Ladeplads.
Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) vurderer i en artikel i Sjællandske, at nye skinner kræver et sted mellem 440 og 550 millioner kroner.
Det er penge, regionen, der gennem selskabet Lokaltog ejer Østbanen, ikke har.
- Vi var ude at spare voldsomt på tog og busser sidste år, og min vurdering er, at vi vil skulle ud i en ny omgang, hvis vi skal finde penge til at investere i nye skinner på Østbanen, siger Heino Knudsen til avisen og henviser til de syv sparede busruter og yderligere syv bekåret ruter fra 2018.
Heino Knudsen vil i stedet forsøge at finde en løsning i fællesskab med regeringen og folketinget.
Toget sætter farten ned på
Skinnernes og baneinfrastrukturens dårlige stand betyder, at Lokaltog og Movia i samråd har besluttet at sænke togenes hastighed fra 100 til 75 kilometer i timen fra den 15. december.
I den nye køreplan vil der fortsat køre to tog i dagtimerne på hverdage, være timedrift om aftenen og i weekenden, men på den mest benyttede del af banestrækningen fra Hårlev på Stevns til Køge vil antallet af afgange i dagtimerne blive reduceret fra fire til to afgange i timen.
Derfor skal passagerer på strækningen Rødvig-Hårlev fra den 15. december skifte tog i Hårlev for at fortsætte rejsen mod Køge.
Meldingen er ikke blevet mødt med jubel hos de passagerer, der tager toget på strækningen.
Beslutningen har også afstedkommet vrede på Stevns, hvor borgmester Anette Mortensen (S) ikke har respekt for beslutningsprocessen.