Uvisheden for fremtiden på den nedslidte Østbane i Østsjælland er rykket et skridt nærmere en afklaring. Det var således et enigt Forretningsudvalg i Region Sjælland, der onsdag sendte beslutningen videre til regionsrådet om at igangsætte udbuddet for sporrenoveringen.
Dette indebærer også indkøb af nye skinner og sveller til den 50 kilometer lange jernbane for en samlet værdi af 35 millioner kroner.
Det er klart, vi er stadig afhængige af, at der kommer den løsning – men med udgangspunkt i det, vi ved nu, har vi sat gang i udbudsfasen
Regionen vælger dermed at gå videre med renoveringen af Østbanen, uden en garanti fra Christiansborg for, at staten træder til med hjælp til den fornødne finansiering på i alt 510 millioner kroner, som det samlede skinne-renoveringsarbejde forventes at løbe op i.
- Vi har truffet den her beslutning, fordi vi gerne vil overholde den tidsfrist, som vi har lagt, hvor skinnerne skal være skiftet senest i andet kvartal næste år, siger Heino Knudsen (S), regionsrådsformand og formand for Forretningsudvalget i Region Sjælland.
- Og så gør vi det, fordi der nu er taget den her beslutning i Folketinget, som pålægger regeringen at finde en løsning for Østbanen i de nuværende infrastrukturforhandlinger – og derfor mener vi også, vi har et grundlag for at sætte gang i den her fase, tilføjer han.
Regionsrådsformanden henviser til, at SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Venstre sammen med regeringen forleden nåede til enighed om, at sidstnævnte fremlægger en model for at prioritere skinnerne på lokalbanerne under de igangværende infrastrukturforhandlinger.
- Folketinget konstaterer, at regeringen i forbindelse med de igangværende infrastrukturforhandlinger vil fremlægge et oplæg til mulig prioritering af skinnenettet til Østbanen og andre lokalbaner, hedder det således i aftalen.
Afhængige af aftale
Her stopper enigheden imidlertid mellem partierne. For imens SF står fast på, at pengene også skal findes i infrastrukturforhandlingerne, henviser Venstre fortsat til, at den halve milliard kroner bør findes i regionernes forhandlinger med regeringen i de såkaldte økonomiforhandlinger, som forventet finder sted til juni.
Hos Venstre medgiver 2. næstformand af regionsrådet og medlem af folketinget Jacob Jensen således også, at intet på nuværende tidspunkt er sikkert.
Vi går videre med det her for at lægge et pres på regeringen
Alligevel stemte hans parti ved forretningsudvalgsmødet i går for aftalen om at igangsætte næste fase, hvor han imidlertid selv var forhindret i at deltage:
- Jeg vil se det, før jeg tror det, at den model, de (regeringen, red.) kommer med, skulle tilfredsstille regionerne – herunder Region Sjælland, der har et akut behov for at få finansieret Østbanen, siger han og tilføjer:
- Vi går videre med det her for at lægge et pres på regeringen. Vi kan ikke vente. Østbanen er ved at synke i grus – helt bogstaveligt – og derfor skal vi stå helt klar i startblokken (når en aftale falder på plads, red.). Og så må pengene findes – som nogle partier ønsker det – under infrastrukturforhandlingerne, eller de regionsforhandlinger, som vi (i Venstre, red.) mener, er det rigtige sted at gøre det.
Den samlede pris for at fjerne de eksisterende skinner, indkøb af byggematerialer og anlæggelse af nye skinner beløber sig anslået til 510 millioner kroner – penge, som Region Sjælland i dag alene kan tilvejebringe ved nedskæringer på andre områder. Eksempelvis ved at nedlægge godt en femtedel af busdriften i Region Sjælland med tab af 1,3 millioner passagerer til følge, fremgår det af dagsordenen for gårsdagens møde.
- Det er klart, vi er stadig afhængige af, at der kommer den løsning – men med udgangspunkt i det, vi ved nu, har vi sat gang i udbudsfasen, fordi vi tror på det flertal i Folketinget, der har besluttet, at der skal findes en økonomisk løsning, siger Heino Knudsen.
Indkøb er ikke uden risiko
Regionsrådsformanden peger på, at hvis tidsplanen skal overholdes, skal arbejdet med udbud og indkøb af byggematerialer igangsættes inden 1. juli 2021, hvis Østbanen skal have nye skinner i andet kvartal af 2022.
Det er ikke uden risiko, at regionen igangsætter tredje fase af skinnearbejdet på Østbanen med igangsættelse af udbud og indkøb af skinner.
Indkøbet af skinnerne er en forudsætning for at igangsætte udbuddet, men skulle det ske, at sporrenoveringen stoppes, kan de indkøbte materialer vanskeligt anvendes igen, fremgår det af dagsordenen. Her må en stor del af udgiften i den situation forventes at være tabt, lyder det således i oplægget fra administrationen.
- Vi igangsætter kun med en forventning om, at vi kan gennemføre, med udgangspunkt i den beslutning, der er truffet i Folketinget, siger regionsrådsformanden og tilføjer:
- Det gør vi med åbne øjne, for vi vil løse det her for vores borgere. Vi har arbejdet målrettet på det her. Vi følger det helt til dørs.
Østbanen er senest i en rapport fra Rambøll, bestilt af Danske Regioner, blevet kategoriseret som havende "mange sporfejl" og den lokalbane i landet, der har det største vedligeholdelsesefterslæb.