Voldsomme prisstigninger i byggebranchen betyder, at prisen for at renovere Østbanen bliver mere end dobbelt så høj, som man havde regnet med.
- Der er muligvis et problem, men det håber jeg ikke, der bliver. Jeg håber og forventer at regionen og staten, går ind og tager et ansvar for at renovere den bane, som er en livsnerve for rigtig mange mennesker både i Faxe, Stevns og Køge, siger Stevns' borgmester, Henning Urban Dam (S).
Der er muligvis et problem, men det håber jeg ikke, der bliver
Østbanen forbinder Stevns, Faxe og Køge Kommune og har i årevis været udfordret på grund af de nedslidte skinner.
Indtil nu har de forventede udgifter været på 510 millioner kroner, men efter projektet har været i udbud, er prisen blevet markant anderledes. Sporrenoveringen vil komme til at koste 1,1 milliard kroner.
Derfor skal Lokaltog og Movia sammen med Region Sjælland finde ud af, om man eventuelt skal dele projektet op.
- Jeg synes, vi skal komme i gang hurtigst muligt. Det kan godt være, at det er en løsning, at det skal tage lidt længere tid, men nogen skal tage ansvar for det hele, siger Henning Urban Dam.
Kommunen klar til at hjælpe
Det har været en langstrakt proces med Østbanen, som har været ramt af mange bump på vejen.
Fordi skinnerne er så slidte, har man været nødt til at tage sæder ud af togene, hastigheden er blevet sænket og der er blevet færre tog på Østbanen.
Derfor skal der gøres noget og det haster. Henning Urban Dam understreger, at kommunen er klar.
- Vi er klar til at hjælpe, med alt hvad vi kan. Vi har haft gang i en proces i lang tid, så vi er klar til at give de tilladelser, der skal til, for at lægge skinnerne, siger borgmesteren.
I disse dage sidder forligskredsen bag transportforliget og forhandler, hvor mange penge, der skal afsættes til renoveringen af den nedslidte Østbane, som kører igennem Stevns, Faxe og Køge Kommuner.