Lange køer og trafik, der snegler sig afsted.
Det er hverdagskost for de bilpendlere, der hver dag kører fra Stevns og ind mod Københavnsområdet.
- Det er træls. Det er ikke sjovt, at man skal bruge så meget tid på det hver dag, siger Dennis Nielsen, der er en af de pendlere, der ofte sidder fast i bilkøerne.
- Normalt er der kø fra Strøby Egede, og så fortsætter køen helt ind til Københavnsvej i Køge, så det er ret langt, fastslår han.
Han bor i Store Heddinge og arbejder i Ishøj, og hvis han skal køre i myldretiden, skal han bruge en halv time mere på transport begge veje – altså en time ekstra om dagen.
Problemerne skyldes en trafikal flaskehals omkring Strøby Egede og Køge. Når pendlerne fra Stevns skal mod København, skal de nemlig ind gennem Strøby Egede og Køge by for at komme ud på motorvejen, og det skaber lange bilkøer.
Derfor har der i flere årtier været talt om, at der skulle laves en ny vej, der skulle forbinde Stevns med Sydmotorvejen. Indtil videre er det blevet ved snakken, men nu er en ny vej rykket tættere på end nogensinde før.
De flytter simpelthen ikke nok biler
Regeringen har meldt ud, at den vil afsætte penge til en ny vejforbindelse til Stevns. Og netop nu forhandler regeringen med de øvrige partier i Folketinget i forhold til, om der skal afsættes penge til projektet og andre infrastrukturprojekter.
- Det ville betyde meget, for det ville betyde, man kunne komme hurtigere frem, og at man så ikke skulle afsted i lige så god tid, så man havde en smule mere tid derhjemme med familien om morgenen, siger Dennis Nielsen.
Stor uenighed om placering
Men allerede inden pengene er afsat, er der stor debat om, hvor den nye vej skal ligge.
Vejdirektoratet offentliggjorde i april en VVM-undersøgelse af vejforbindelsen. Her har de undersøgt tre ruter: En nordlig rute og to sydlige ruter, der minder meget om hinanden, men kobler sig til Vordingborgvej to forskellige steder.
Den nordlige rute udmærker sig ved at flytte flest biler væk fra knudepunkterne, give den største rejsetidsgevinst, og den er billigst at anlægge. Til gengæld vil den formentlig udrydde en truet flagermusart i Vallø Storskov, og derfor kan vejen højst sandsynligt ikke komme til at gå der.
Derfor er det kun de sydlige linjeføringer, der er i spil, men dem vil hverken Stevns eller Køge kommuner have.
- De flytter simpelthen ikke nok biler. De ligger meget tæt på grænsen til Faxe. Vi startede på en nordlig løsning, hvor vi skulle flytte bilerne ud af Køge, og så ender vi med en løsning, der ligger alt for sydligt, siger Flemming Petersen (V), der er formand for Miljø, Teknik og Plan i Stevns Kommune.
Kommuner vil have vej syd for Herfølge
I et fælles høringssvar ligger Stevns og Køge op til, at der i stedet skal kigges på andre mere nordlige linjeføringer, der skal gå syd om Herfølge.
Men det møder stor modstand i Herfølge:
- Vi har fået mange henvendelser fra folk, der er bekymrede for, at vejen vil komme tæt på Herfølge, så modstanden er bestemt stor, siger Hans Christian Andersen, der er formand for Herfølge Borgerforening.
Landsbyerne omkring Herfølge frygter også, at vejen vil blive placeret i nærheden af dem, og de er derfor gået sammen for at kæmpe mod en ny vej i området.
- Det vil være på bekostning af bevaringsværdige områder af fredet natur og truede dyrearter, som den her vej vil komme til at true, siger Nicklas Landvad Færch, der bor i Tessebølle, og fortsætter:
- Jeg synes, det er mærkeligt, at man slet ikke undersøger, om man kan løse de trafikale problemer der, hvor der allerede er eksisterende veje, eller om man kan løse problemerne ved at løfte den offentlige transport. Man er ikke særlig visionær.
Skal man have en vej for vejens skyld, eller skal man have en vej, der giver mening?
En borgergruppe mod en sydlig Stevnsvej er heller ikke tilfreds med kommunernes forslag. For selv om forslaget er mere nordligt, end det Vejdirektoratet lægger op til, mener borgergruppen stadig ikke, at det er godt nok.
- Den skal meget mere mod nord, den skal helt op og have det allernordligste, fordi det er den vej, folk kører, siger Georg Vad-Nielsen, der bor i Strøby Egede.
Længere udsigter til ny vej
Hvis nye linjeføringer skal undersøges, vil der gå endnu længere tid, før den nye vejforbindelse vil stå færdigt:
Risikerer I ikke at sætte en kæp i hjulet på, at den her vej overhovedet bliver til noget?
- Altså, spørgsmålet er jo: Skal man have en vej for vejens skyld, eller skal man have en vej, der giver mening? Jeg tænker, at vi godt kan have lidt tålmodighed, siger udvalgsformand Flemming Petersen.
For Dennis Nielsen er det ikke så vigtigt, hvor vejen kommer til at gå, for ham er det vigtigste, at vejen snart bliver en realitet.
- Det vil forhåbentlig gøre det hurtigere og nemmere at komme på arbejde, siger han.
Forhandlingerne på Christiansborg ventes at falde på plads i løbet af søndag aften.