Nyheden om verdens største cykelløb, der skal køre tværs over Sjælland, har sparket liv til en sejlivet kæphest for mange motionister i hele landet.
Nemlig broløbet.
Planen er, at Tour de France i 2021 kommer til det flade, danske landskab, hvor cykelrytterne vil køre igennem vores region. 2. etape skal starte i Roskilde og fortsætte over Storebæltsbroen, indtil etapen stopper i Nyborg.
Og med de 3,5 milliarder tv-seere, der kommer til at følge rytterne henover Sjælland og over Storebæltsbroen, så er der nogle, der vil sidde og tænke, det vil jeg også prøve. Det mener i hvert fald Jacob Jensen (V), der er finansordfører.
- Derfor synes jeg, det er oplagt, at man så genopliver broløbet, og dermed også muligheden for danskere og turister at kunne komme til at opleve den store oplevelse, det er at køre hen over Storebæltsbroen, siger Jacob Jensen til TV ØST.
Det er den suverænt største begivenhed – inden der kom Tour de France – som vi har at byde på
Den største begivenhed - lige efter Tour de France
Det var i sommeren 2017, at transportministeren Ole Birk Olesen (LA) besluttede, at broløbet skulle være fortid. Det sidste broløb fandt sted i september 2017, og var det sjette af slagsen.
Ministeren valgte at lukke ned for motionsløbet hen over broen på baggrund af en anbefaling fra Vejdirektoratet. Anbefalingen var baseret på, at der var en generel stigning i trafikken på motorvejene samt et større trafikalt kaos under et halvmaraton på Lillebæltsbroen. Men allerede dengang gav ministeren dog dispensation for større begivenheder såsom Tour de France.
- Det var helt vildt, hvordan folk gik amok.
Sådan lyder det fra Per Hansen, der er formand for foreningen Broløb Storebælt. Dengang ministeren meldte ud, at broløbet var et overstået kapitel, rasede folk, fortæller Per Hansen.
Derfor kæmper han stadig for, at broløbet kan vende tilbage.
- Det er vigtigt for de to byer, Nyborg og Korsør. Det er den suverænt største begivenhed – inden der kom Tour de France – som vi har at byde på. Vi kan samle Danmark på Storebæltsbroen. Det er et af de få løb i Danmark, hvor deltagerne kommer så langt væk fra. Der kommer jo busser fra Nordjylland for at løbe på broen. Og det gør de ikke til ret mange arrangementer så langt væk. Det er helt unikt, siger Per Hansen.
Storebæltsbroen binder Danmark sammen
Og alle argumenterne som transportministeren bragte på banen i 2017, har Jacob Jensen lyttet til.
- Derfor er det heller ikke noget, jeg taler om, at – med al respekt – hver lokal idrætsforening til at lave deres eget broløb, siger Jacob Jensen.
- Jeg taler om, at man måske siger, at Danmarks Idrætsforbund eller andre store, nationale organisationer kunne gå sammen, som man har gjort tidligere, og så lave et stort, nationalt event én gang måske hvert andet eller tredje år. For også at vise, at vi kan binde Danmark sammen. Det er jo det, Storebæltsbroen et eller andet sted også er et symbol på. Både i den daglige trafik, men også ved at kunne lave et løb med et par timers varighed, så ville det også være en fantastisk mulighed ovenpå et Tour de France, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Men omvendt så er argumenterne, som man bruger nu, hvor Tour de France rammer det danske land, dem, som Per Hansen også bruger i sit håb om at få broløbet tilbage på Storebæltsbroen.
- Jeg synes, det er fantastisk, vi får Tour de France til Danmark. Jeg synes, det er fantastisk, at man vil bruge Storebæltsbroen, som en del af Tour de France i Danmark. Og jeg synes, de argumenter, man har for at bruge den, at det er spektakulært, at det er stort, at man er i elementernes vold med vind og kulde, sol og varme, det er bare den oplevelse, jeg håber, jeg også kan få lov til at give nogle motionsløbere. Det er fuldstændig samme argumenter, lyder det fra formanden.
Danskere var imod lukning af broløb
Det er da vigtigt, at vi kan bruge vores klenodie, som Storebæltsbroen jo er, til også at kunne få breddeidrætten med, så vi alle sammen også kan få den mulighed
Efter nyheden om, at broløb skulle lægges i graven, foretog Megafon en måling for TV 2 og Politiken. Den viste, at 56 procent af danskerne dengang var overvejende eller helt uenige i beslutningen om at skrotte broløbene. 30 procent var overvejende eller helt enige i beslutningen.
Målingen viste samtidig, at holdningen til løbet over broen i udpræget grad var geografisk bestemt. Jo længere væk fra broerne, man boede, desto mere positive var man overfor at lade broerne blive brugt til andet end bil- og togtrafik.
Nordjyderne og københavnerne var dermed mere positive overfor at lade motionsløb passere bælterne end borgerne i Region Sjælland, Syddanmark og Midtjylland.
Men en mand fra regionen er altså villig til at lade motionsløb passere broerne.
- Det er da vigtigt, at vi kan bruge det klenodie, som Storebæltsbroen jo er, til også at kunne få breddeidrætten med, så vi alle sammen også kan få den mulighed, siger Jacob Jensen.
- Jeg taler ikke om, at man skal lukke Storebæltsbroen mange dage og nærmest hver måned. For selvfølgelig er udgangspunktet, at Storebæltsbroen først og fremmest er til for bilister frem og tilbage mellem landsdelene. Men man kunne også godt, hvis man ville det, med flere års varsling, lave et fornuftigt løb med meget få gener for bilisterne.