Når Tour de France kommer til Danmark betyder det uundgåeligt, at trafikken bliver påvirket.
Flere vejstrækninger bliver lukket, mens andre veje vil opleve et øget pres, når rytterne skal tilbagelægge 384 kilometer på de danske veje.
Men hvordan kommer man lettest til de forskellige fanzoner, hvor man kan se cykelløbet?
Det skal en ny hjemmeside, lavet af landets trafikselskaber, give et overblik over. Her kan man få hjælp til at se al offentlig transport i Danmark under tourens danske etaper og dermed få hjælp til at planlægge rejsen til Tour de France og finde den rette billet via bus, tog og metro.
- Vi er glade for at kunne tilbyde et godt hjælpemiddel til alle dem, der glæder sig til at komme ud og se Tour de France til sommer. På tværs af alle landets trafikselskaber har vi skabt en hjemmeside, som gør det nemt og hurtigt at finde ud af, hvordan man nemmest kommer til og fra cykelløbet, uanset om man pendler med det offentlige til daglig, eller om man er i Danmark for allerførste gang, siger Rune Jon Jensen, sekretariatschef for DOT, Din Offentlige Transport i en pressemeddelelse.
Karavane, udbrud eller feltet?
Hjemmesiden fungerer ved, at man vælger hvor på ruten eller hvilken fanzone, man gerne vil til. Så kan man indtaste sin adresse og dernæst, om man gerne vil ankomme når karavanen, udbruddet eller feltet ankommer.
Så skræddersyer hjemmesiden ruten, så man kan komme frem med offentlig transport, og hvor man også kan købe billet.
Værktøjet er ét af flere, der skal hjælpe under touren. Mandag blev en anden hjemmeside præsenteret, hvor man kan se de største trafikale udfordringer i forbindelse med løbet.
Det kunne være hvilke veje, der er spærret af, eller hvor man kan parkere.
Tour de France kommer til vores landsdel den 2. juli, hvor etapen løber fra Roskilde til Nyborg. Du kan se trafikinformation om ruten herunder.
TRAFIKINFORMATION OM TOURRUTEN D. 2. JULI
Klik på den kommune, du vil vide mere om. Zoom og flyt dig rundt i kortet og tryk på ikonerne for mere information. Kortet vil blive opdateret løbende.
Grafik: Nick Abildgaard / Kilde: letourcph.dk