Spørger man ude i butikkerne, vil de sige, at julen er gavernes fest.
Særligt denne fredag, hvor landets helt store forbrugshøjtid, Black Friday, løber af stablen.
En god anledning til at få bugt med den værste julegaveshopping, tænker du måske.
Langt de fleste handler går godt
Men kender du de officielle bytteregler, som skal sikre dig, at du i sidste ende ikke står med en julegave, der ikke kom frem med posten, eller en ærgerlig niece, der ikke kan få byttet de par sko, der er to størrelser for små?
- Langt de fleste handler går godt. Men det er klart, at når rigtig mange danskere køber varer samtidig, kan der opstå nogle flaskehalse om levering, uenigheder om byttevilkår eller uklarhed om, hvor længe gavekortet gælder, siger Susanne Aamann, forbruger politisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, i en pressemeddelelse.
Sådan handler du sikkert på nettet
Tjek, hvem der står bag netbutikken, og hvor pakken sendes fra.
Netbutikker i EU skal oplyse deres adresse, mail og kontaktoplysninger, så du har mulighed for at komme i kontakt med dem.
Hvis pakken sendes fra et land uden for EU, kan der kommer told og moms oven i prisen.
Det er ikke altid, du kan se, hvor varerne sendes fra. Her er det en god idé at kontakte netbutikken - eller overveje, om du stadig vil handle der.
Hvis du slet ikke kan finde deres kontaktoplysninger, skal du være varsom med at handle der.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Hvis du køber dine julegaver i udenlandske onlinebutikker, kan du være særligt udsat, supplerer Lars Arent, direktør for den danske afdeling af netværket Forbruger Europa, som rådgiver forbrugere, når de køber varer fra andre EU-lande.
Han fortæller, at varer, der aldrig når frem, er en hyppig problemstilling.
- Men det kan også dreje sig om varer, der er anderledes end beskrevet, eller varer fra lande uden for EU, hvor der pludselig er pålagt told og moms, siger han.
Få overblikket over byttereglerne her:
Hvordan bytter jeg en gave købt på nettet?
Hvis gaven er købt på nettet, har du ret til at fortryde dit køb i 14 dage. Mange netbutikker vælger dog at forlænge fortrydelsesfristen - særligt i juletiden.
Men det er en god idé at være opmærksom på, om varen stadig kan returneres på det tidspunkt, hvor gaven skal gives.
De 14 dages fortrydelsesfrist gælder, fra du har modtaget gaven i din postkasse eller fået den leveret i hånden.
Hvis pakken leveres til en pakkeboks, gælder de 14 dage som udgangspunkt først, når du henter pakken.
Det er vigtigt, at du passer på varen, hvis den skal returneres. Hvis du har købt tøj, må gavemodtageren gerne prøve det på, men det må ikke være brugt i en grad, så det ikke kan sælges igen.
Husk at gemme mærker, brugsanvisninger, æske og hvad du ellers måtte have modtaget sammen med gaven.
Hvis du oplever, at onlinebutikken ikke vil returnere dine penge, selvom du har returneret gaven efter reglerne, kan du kontakte din bank. De kan i mange tilfælde sætte pengene tilbage på din konto.
Hvordan bytter jeg en gave købt i en butik?
Du har som udgangspunkt ikke krav på at få byttet en gave købt i en fysisk butik. Kun, hvis du eksempelvis har fået en byttekvittering eller et byttemærke.
Det er altså ikke en service, som butikken skal yde, men det er noget, den kan vælge at gøre. Du har heller ikke krav på at få pengene retur, med mindre det er aftalt ved købet.
Hvis butikken giver dig bytteret, betyder det, at gaven kan byttes til en anden vare i butikken. Hvis butikken giver dig returret, betyder det, at du eller gavens modtager kan få pengene retur.
Det er butikken selv, der bestemmer, om du får bytte- eller returret, og hvad betingelserne er - eksempelvis om fristen er en uge eller 14 dage, og om du kan få et tilgodebevis i stedet for en anden vare.
Hvis gaven viser sig at være i stykker, når din farmor pakker den op, kan du bruge din reklamationsret, der gælder i to år. Så kan du muligvis få pengene retur, afslag i prisen, en ny vare leveret eller fejlen udbedret.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen