Kvaliteten er ofte omdiskuteret, og nu har Forbrugerrådet Tænk i ny test godtgjort, at 30 ud af 38 varer fra den kinesiske hjemmeside Temu står til dumpekarakter.
Alligevel er Temu blevet den næstmest benyttede netbutik i Danmark. Og det er der en grund til, siger Per Østergaard Jacobsen, der er lektor i forbrugeradfærd hos CBS.
- Vi danskere er opdraget til at have fokus på pris. Det har detailhandlen været med til at skabe med tilbudsaviser, hvor temaet er pris, pris, pris, siger han til TV 2.
Temu forenkler min hverdag. Jeg kan få det hele samlet ét sted, og så er der gratis fragt
Analysen fra Forbrugerrådet Tænk viser, at en række varer fra Temu kan være både farlige og sundhedsskadelige. Der er eksempler på kvælningsfare ved brug af legetøj, og solcreme med stoffer i, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende.
- Der er jo en grund til, at det ikke koster så meget, siger Per Østergaard Jacobsen.
Sagen er imidlertid, at de færreste tænker på sundhedsskadelige stoffer, når de ser produkter, som lader til at være fantastiske, bemærker lektoren.
Det er nemt
En af Temus trofaste kunder er Jane Rødvig, der er pensioneret og bor lidt uden for byen Asnæs i Vestsjælland.
- Temu forenkler min hverdag. Jeg kan få det hele samlet ét sted, og så er der gratis fragt, siger hun.
- Der bliver skruet ned for kvaliteten. Hvis man bare kigger på de senere år, er der ingen tvivl om, at pris betyder meget mere end for fem år siden
Jane Rødvig er dog ikke helt upåvirket af snakken om, at visse varegrupper hos Temu har et problematisk kvalitetsniveau.
- Jeg køber ikke elektronik og heller ikke kosmetik og børnelegetøj. Nul. Det kunne jeg ikke drømme om at købe, siger hun.
Dermed undgår Jane Rødvig de varegrupper, der er mest udskældte i Forbrugerådet Tænks nye test.
Billigere varer
Da TV 2s reporter er på besøg hos Jane Rødvig, er bordet til gengæld fyldt med andre eksempler, som hun har fået tilsendt fra det kinesiske firma:Regnslag, elastikker og gummistøvler.
- Det er nemt, konkluderer Jane Rødvig og tilføjer, at varerne er billigere end tilsvarende varer fra de lokale butikker i Asnæs og Holbæk.
Danske Banks forbrugerekspert, Louise Aggerstrøm, fortæller, at danskerne har en særlig glæde ved at købe billigt.
- Vi har i årevis set en bevægelse på dagligvareområdet over mod discount. Det er ikke noget, der kun kom af, at inflationen gik bananas i 2022, siger hun.
Et "Aldi-Audi"-syndrom
Discountbølgen kan spores tilbage til 1977, hvor de første butikker dukkede op i gadebilledet. Siden er antallet af discountbutikker mangedoblet.
- Der bliver skruet ned for kvaliteten. Hvis man bare kigger på de senere år, er der ingen tvivl om, at pris betyder meget mere end for fem år siden, siger Louise Aggerstrøm.
Selvom Temus succes går hånd i hånd med en forbrugertendens, hvor man går efter prisen, understreger Per Østergaard Jacobsen, at billedet ikke er sort-hvidt.
- Man har et "Aldi-Audi"-symptom, kalder Per Østergaard Jacobsen det.
Det drejer sig om, at den meget prisbevidste forbruger ofte har to sider:
- Nogle gange er man meget fokuseret på pris. Andre gange køber man meget dyre ting, hvor det er brandet, man går op i. For eksempel sneakers. At nogen vil give 4000 kroner for et par sko, kan jo synes helt ude i hampen, men det er der nogen, der vil give, siger han.
Sidste efterår var Temu den tredjemest kendte netbutik i Danmark, viste en undersøgelse foretaget af DI.
For et par uger siden kom der nye tal, der viste, at Temu nu er den næstmest brugte netbutik – over Amazon og eBay og kun overgået af tyske Zalando.