Fem af landets største byer bliver fra søndag lukket land for godt 57.000 danske biler.
En af disse tilhører Ronnie Hjordrup, der er lastbilchauffør og fra Brøns på Vestsjælland. Han kalder de nye krav noget svineri.
Det er penge lige ud ad vinduet
- Det er helt hul i hovedet, at hr. og fru Danmark skal ud og ofre 50.000 på at få sat et partikelfilter i en bil, der kun kører til storbyen én gang hvert andet år, siger han til TV 2.
Fra 1. oktober bliver det nemlig forbudt for dieselpersonbiler uden et godkendt partikelfilter at køre ind i de såkaldt miljøzonekommuner.
Det drejer sig om København, Frederiksberg, Odense, Aalborg og Aarhus.
Forbuddet gælder for dieseldrevne personbiler af den såkaldte Euronorm 4 eller ældre. Det vil typisk være dieselbiler fra før 2009, lyder det fra FDM.
Ifølge databanken bilstatistik.dk rammer de nye krav på landsplan op mod 63.088 dieselpersonbiler.
6.000 af disse har dog i dag et eftermonteret partikelfilter, mens godt 57.000 dieselpersonbiler mangler og derfor fremover ikke må køre i zonerne.
For dyrt
Ronnie Hjordrup anerkender, at de nye regler ikke kommer til at ramme ham i dagligdagen, da han sjældent bevæger sig ind i nogle af storbyerne.
Alligevel er han frustreret over de nye krav, der betyder, at man får en bøde på 1500 kroner, hvis man kører ind i en miljøzone i en af de uønskede dieselbiler.
Og det er en bøde, som Ronnie Hjordrup har tænkt sig at betale, hvis han skal køre til en af storbyerne, for han kan ikke gøre andet.
Så du har ikke tænkt dig at få sat et partikelfilter på?
- Nej, det har jeg ikke. Det er penge lige ud ad vinduet. Min bil er 17 år gammel. Den holder måske 1 år eller 2 endnu. Den skal jeg ikke sætte et partikelfilter i, der koster 50.000.
Ifølge FDM er der eksempler på, at det koster 50.000 at få monteret et partikelfilter.
Men en artikel fra FDM fra 2018 og en aktuel søgning foretaget af TV 2 rundt omkring på diverse autoværksteders hjemmesider viser, at prisen generelt ligger på mellem 5.000 og 15.000 kroner.
Kunne du så ikke – også for klimaets skyld – skifte bilen ud?
- Jo, det kunne jeg godt, men så skal jeg igen have penge op ad lommen. Så kan jeg lige så godt vente, til bilen er helt død, siger Ronnie Hjordrup.
En økonomisk håndsrækning
Miljøzonerne blev etableret i juli 2020 for erhvervskøretøjer og har til formål at sikre renere luft.
De nye regler kommer på baggrund af en lovændring fra marts 2022, hvor et bredt politisk flertal sørgede for, at kommuner med miljøzoner kunne indføre kravet om kun at give adgang til dieselbiler med partikelfilter.
Liste over de mest udbredte Euronorm 4-biler
TV 2 har bedt bilstatistik.dk om en rangeret liste over de mest udbredte Euronorm 4-biler målt på antal.
Tallene er trukket i midten af september, og antallet af biler kan derfor variere en smule, oplyses det.
Derudover dækker tallene heller ikke over, hvor mange af bilerne der rent faktisk allerede har fået eftermonteret partikelfilter.
Her er listen:
Peugeot 206 – 4400
Peugeot 207 – 4279
Kia Ceed – 3204
Peugeot 308 – 3059
Hyundai I30 – 2864
Skoda Fabia – 2438
Ford Focus – 2219
Ford Mondeo – 1832
Ford C-Max – 1712
Citroën C4 Picasso – 1575
Opel Corsa – 1510
Ford Fiesta – 1322
Volkswagen Golf – 1173
Citroën Berlingo – 1075
Volkswagen Touran – 1045
Volvo V50 – 1032
Citroën C3 Picasso – 1011
Volkswagen Passat – 975
Renault Clio – 824
BMW 1’er – 748
Argumentet fra politikerne er, at hvis der for alvor skal gøres noget for at bremse de konsekvenser, klimakrisen har, vil det kræve en indsats fra alle. Skal du være undtaget fra det?
- Overhovedet ikke. Det er heller ikke det, jeg siger. Jeg siger bare, at et partikelfilter gør så lidt, at jeg ikke tror, at det har nogen virkning, siger Ronnie Hjordrup.
Han har ikke selv noget alternativ til nye regler, men han mener, at politikerne burde give en større økonomisk håndsrækning til de bilejere, der nu kommer til at have ubrugelige biler stående i garagen.
Som en del af ordningen er det muligt at få tilskud på 2000 kroner til montering af partikelfilter på sin bil, hvis man tjener under 300.000 kroner om året.
Men det er for lavt, mener Ronnie Hjordrup, der hellere så, at ejerne af de nu uønskede dieselbiler kun skulle betale det halve for filteret.
- Jeg synes, at man skal give en kompensation til hrr og fru Danmark, der kun kører til København en gang hver tredje år, lyder det.
Flere køber ny bil
Hos C.A. Larsen Automobiler i Odense har de, siden de nye regler blev meldt ud, noteret, hvor mange der henvender sig for at få monteret et partikelfilter.
Og det er faktisk et meget lille antal, fortæller administrerende direktør, Jesper Larsen, til TV 2.
- Vi har faktisk ikke haft særligt travlt med at montere partikelfiltre. Det er nok kun 1 til 2 procent af dem, der henvender sig, der ønsker det, siger han.
Til gengæld har værkstedet modtaget en del henvendelser fra kunder, som ønsker at bytte deres ældre bil uden partikelfilter ud med en ny.
Ifølge Jesper Larsen koster monteringen af et nyt partikelfilter i gennemsnit mellem 10.000 og 12.000, og ofte giver det derfor ikke mening økonomisk at få det monteret.
- Vores opfattelse er, at folk enten søger en ny bil eller holder sig ude af byerne, hvis de vil beholde den gamle, siger Jesper Larsen.