Krig i Mellemøsten skaber ny og ukendt situation for danske benzinpriser

Selvom markedet er nervøst, så er der ikke særlig stor risiko for, at Israel vil gå efter Irans olieproduktion, mener eksperter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Bekymringer for konflikten i Mellemøsten har fået prisen på råolie til at stige de seneste dage – og dermed også de danske benzinpriser.

Og der er risiko for, at priserne vil stige endnu mere det næste stykke tid, mener Ole Hansen, der er chef for råvarestrategi i Saxo Bank.

quote I værste fald er det en prisstigning på mellem 10 og 20 procent

Ole Hansen, chef for råvarestrategi i Saxo Bank

- Det er et marked, som forsøger at estimere, hvad effekten af et angreb på den iranske energiinfrastruktur vil betyde for den globale udbud- og efterspørgselssituation.

Næsten 200 missiler blev ifølge det israelske militær affyret fra Iran i det hidtil største angreb mod Israel. Israel har svoret at gengælde angrebet.

Læs også
Holdt i kilometerlang kø for billig benzin
Læs også
Holdt i kilometerlang kø for billig benzin

Hvis Israel angriber Irans olieproduktion, kan det på sigt betyde, at danskerne skal have flere penge op ad lommen, når de skal tanke deres bil.

- Det, vi venter på, er det udspil, der kommer fra Israel. Kommer der et angreb, hvilket der nok gør, så vil der komme en reaktion i markedet, siger Ole Hansen.

Ny og ukendt situation

Jan Bylov, der er energistrateg og ekspert i brandstofpriser hos Jyske Bank, mener, at "vi træder ind i en ny og ukendt situation", hvis Israel vælger at angribe Irans energiinfrastruktur. 

Parterne har nemlig indtil videre afholdt sig fra netop det.

Sandsynligheden for at det sker, er dog ikke særlig stor, mener han.

- Der vil ikke være meget forståelse i Vesten, hvis Israelerne svarer igen med et angreb på energiinfrastruktur. 

- For det vil være en yderligere eskalering. Iranerne kan jo for eksempel som modangreb svare igen ved at sende missiler mod de Israelske platforme, hvor man udvinder gas, siger han til TV 2.

Læs også
Storebæltsbroen lyser lyserødt
Læs også
Storebæltsbroen lyser lyserødt

Ifølge Jan Bylov producerer Iran cirka tre procent af verdens forbrug, hvoraf halvanden procent bliver eksporteret.

Både Saudi Arabien og De Forenede Arabiske Emirater vil træde til og øge deres produktion af olie, hvis Iran ikke længere kan eksportere olie.

Derfor er det heller ikke et angreb på Irans olieproduktion alene, som man frygter for, men derimod en eskalering af konflikten, hvor landene vil angribe hinandens energiinfrastruktur.

- Det er verdensøkonomien, der bliver påvirket, hvis energiinfrastrukturen bliver angrebet. For vi skal bruge energi til at holde gang i vores produktion, siger Jan Bylov

Et nervøst marked

Ole Hansen påpeger også, at der er er en anden stor spiller, som kan have indflydelse på, om Israel kommer til at angribe den iranske olieproduktion – nemlig USA. 

Amerikanerne har nemlig ikke nogen interesse i, at det sker.

- Det, som det vil påvirke på kort sigt, er, at energipriserne vil stige ganske pænt, før vi finder en løsning.

- Vi har et USA, som skal gå til valg inden for en måned, og høje benzinpriser i en valgperiode er gift for en siddende præsident, siger han.

Læs også
Mand fastklemt under trailer
Læs også
Mand fastklemt under trailer

Ole Hansen forklarer også, at der er andre spekulationer om, at Israel vil angribe raffinaderiindustrien i stedet.

Hvis det er tilfældet, så vil vi stå i en situation, hvor råolieprisen kan falde. Årsagen er, at Iran vil være nødt til at eksportere alt sin olie i stedet for.

- Det betyder, at der lige pludselig kommer mere olie på det globale marked, siger Ole Hansen.

Læs også
Ingen tog i 15 dage
Læs også
Ingen tog i 15 dage

Selvom markedet er nervøst, så er det svært at forudse, hvor stor en påvirkning et israelsk angreb på iransk olieproduktion kan have på danske benzinpriser.

- Jeg tror ikke, vi skal forvente, at vi skal til at betale 20 kroner per liter, men jeg kan ikke sætte nogen pris på. 

- I værste fald er det en prisstigning på mellem 10 og 20 procent, siger Ole Hansen.

Han understreger, at størstedelen af den danske benzinpris er afgifter, og at det derfor er begrænset, hvor meget af prisen, der vil blive påvirket, hvis Irans olieproduktion bliver angrebet.


Nyhedsoverblik