Richard Poppelvig Engelholm er en af de mange danskere, der hver dag kører til og fra sit arbejde i bil.
Turen tager 35 til 40 minutter hver vej, og han er derfor meget opmærksom på at køre, så han bruger mindst muligt benzin ved blandt andet at slå bilens adaptive fartpilot fra.
Hvis det lå i lejet fem til otte minutters ekstra kørsel, og det ville være en grønnere rute, ville det ligge inden for min tolerance
Og han er en af de danskere, som Google vil nå med en ny funktion.
Når Richard Poppelvig Engelholm og andre åbner Google Maps-appen og indtaster en rute, vil de nu blive spurgt, om de vil køre en rute, hvor man forbrænder mindre brændstof.
Som økonomien ser ud lige nu, er Richard Poppelvig Engelholm villig til at se på, om han kan spare på benzinen med en ny funktion på Google Maps.
- Hvis det lå i lejet fem til otte minutters ekstra kørsel, og det ville være en grønnere rute, ville det ligge inden for min tolerance. Det er det, min tur allerede kan blive forsinket ved at rende ind i tæt trafik, fortæller han i 'Go' morgen Danmark'.
Fire minutter længere rute
Ifølge Jesper Vangkilde, der er kommunikationschef i Google Danmark, vil funktionen, hvis den aktiveres, blandt andet forsøge at trække biler uden om myldretidstrafikken.
"Stop og kør"-kørsel, røde lyskryds, bakket terræn og trafikpropper er nemlig nogle af de store benzinslugere, mens mere konstant kørsel ved samme fart sparer benzin.
- Fra Randers til Silkeborg kan man i myldretiden spare op til 25 procent af sit brændstof, hvis man tager en rute, der er 4 minutter længere, siger Jesper Vangkilde.
Den nye funktion virker ved, at appen konstant overvåger trafikken, og den foreslåede rute kan dermed variere fra time til time eller fra dag til dag, alt efter hvor der er trafik.
For Richard Poppelvig Engelholm vil det eksempelvis kunne betyde, at han vil blive anbefalet forskellige ruter, hvis han kører klokken 07.00, 07.15 eller 07.30, lyder det.
Trafikforsker skeptisk
Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet, er skeptisk over for den nye funktion, som Google Maps har fået.
- Problemet med de her rutevejledningssystemer er, at de overruler den vejklassificering, vi som vejplanlæggere har lavet. Altså at den gennemkørende trafik skal ud på de store veje, og at de små veje skal forbeholdes til den lokale trafik, siger han.
Harry Lahrmann forestiller sig derudover, at bilister pludselig bliver sendt ind på mindre skoleveje, fordi appens algoritme kan se, at der er mindre trafik.
Han så hellere, at man kiggede en anden vej og hævede afgifterne.
For forskningen peger ifølge Harry Lahrmann på, at det er bilisternes pengepung, der skal rammes, hvis der skal udledes mindre CO₂.
- Alle steder har det vist sig, at hvis vi sætter prisen op, der hvor vi vil have, at folk kører mindre, kører de mindre og ad nogle andre veje, lyder det.
Mange bække små
Richard Poppelvig Engelholm er skeptisk, men han er spændt på at prøve den nye funktion i Google Maps.
- Jeg synes altid, man skal hilse alle tiltag velkomne, der kan reducere CO₂-udledningen i Danmark, siger han.
Og spørger man Jesper Vangkilde, er det et "mange bække små"-koncept, hvis funktionen skal gøre en forskel for CO₂-udledningen.
- Det batter måske ikke, hvis den enkelte dansker gør det hele alene, men hvis det er en hel befolkning på flere millioner eller en hel verdensbefolkning, så batter det noget, lyder det.
I USA, fortæller Jesper Vangkilde, har bilisterne allerede taget funktionen til sig, men han lytter også gerne til kritikken fra Harry Lahrmann.
- Det her produkt bliver forbedret og udviklet konstant, lige så meget i realtid som trafikken, så vi tager gerne gode idéer ind og lytter til dem.