Omvej på fire minutter kan spare 25 procent brændstof, siger Google

Trafikforsker frygter, at funktionen vil trække mere gennemkørende trafik ind i byerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Richard Poppelvig Engelholm er en af de mange danskere, der hver dag kører til og fra sit arbejde i bil.

Turen tager 35 til 40 minutter hver vej, og han er derfor meget opmærksom på at køre, så han bruger mindst muligt benzin ved blandt andet at slå bilens adaptive fartpilot fra.

quote Hvis det lå i lejet fem til otte minutters ekstra kørsel, og det ville være en grønnere rute, ville det ligge inden for min tolerance

Jesper Vangkilde, bilist.

Og han er en af de danskere, som Google vil nå med en ny funktion.

Når Richard Poppelvig Engelholm og andre åbner Google Maps-appen og indtaster en rute, vil de nu blive spurgt, om de vil køre en rute, hvor man forbrænder mindre brændstof.

Google Maps har fået ny funktion. Et lille blad-ikon viser, hvis en ruter er billigere at køre. På en tur fra Vordingborg til Holbæk kan en dieselbil her spare 14 procent brændstof ved en rute, der er  seks minutter længere. For benzin er besparelsen 12 procent, imens en elbil forbruger 22 procent mindre energi ved den længere køretid.
Google Maps har fået ny funktion. Et lille blad-ikon viser, hvis en ruter er billigere at køre. På en tur fra Vordingborg til Holbæk kan en dieselbil her spare 14 procent brændstof ved en rute, der er seks minutter længere. For benzin er besparelsen 12 procent, imens en elbil forbruger 22 procent mindre energi ved den længere køretid. Foto: Google Maps

Som økonomien ser ud lige nu, er Richard Poppelvig Engelholm villig til at se på, om han kan spare på benzinen med en ny funktion på Google Maps.

- Hvis det lå i lejet fem til otte minutters ekstra kørsel, og det ville være en grønnere rute, ville det ligge inden for min tolerance. Det er det, min tur allerede kan blive forsinket ved at rende ind i tæt trafik, fortæller han i 'Go' morgen Danmark'.

Fire minutter længere rute

Ifølge Jesper Vangkilde, der er kommunikationschef i Google Danmark, vil funktionen, hvis den aktiveres, blandt andet forsøge at trække biler uden om myldretidstrafikken.

- Hvis der holder 50 biler i kø, så kan vi se det, og så kan vi guide folk en anden vej rundt, forklarer Jesper Vangkilde, kommunikationschef i Google Danmark.
- Hvis der holder 50 biler i kø, så kan vi se det, og så kan vi guide folk en anden vej rundt, forklarer Jesper Vangkilde, kommunikationschef i Google Danmark. Foto: TV 2

"Stop og kør"-kørsel, røde lyskryds, bakket terræn og trafikpropper er nemlig nogle af de store benzinslugere, mens mere konstant kørsel ved samme fart sparer benzin.

- Fra Randers til Silkeborg kan man i myldretiden spare op til 25 procent af sit brændstof, hvis man tager en rute, der er 4 minutter længere, siger Jesper Vangkilde.

Den nye funktion virker ved, at appen konstant overvåger trafikken, og den foreslåede rute kan dermed variere fra time til time eller fra dag til dag, alt efter hvor der er trafik.

Google Maps har fået ny funktion. Et lille blad viser, hvis en ruter er billigere at køre. På en tur fra Vordingborg til Maribo kan en dieselbil her spare 9 procent brændstof ved en rute, der er fem minutter længere. For benzin er besparelsen 7 procent, imens en elbil forbruger 14 procent mindre energi ved den længere køretid.
Google Maps har fået ny funktion. Et lille blad viser, hvis en ruter er billigere at køre. På en tur fra Vordingborg til Maribo kan en dieselbil her spare 9 procent brændstof ved en rute, der er fem minutter længere. For benzin er besparelsen 7 procent, imens en elbil forbruger 14 procent mindre energi ved den længere køretid. Foto: Google Maps

For Richard Poppelvig Engelholm vil det eksempelvis kunne betyde, at han vil blive anbefalet forskellige ruter, hvis han kører klokken 07.00, 07.15 eller 07.30, lyder det.


Trafikforsker skeptisk

Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet, er skeptisk over for den nye funktion, som Google Maps har fået.

- Problemet med de her rutevejledningssystemer er, at de overruler den vejklassificering, vi som vejplanlæggere har lavet. Altså at den gennemkørende trafik skal ud på de store veje, og at de små veje skal forbeholdes til den lokale trafik, siger han.

Harry Lahrmann forestiller sig derudover, at bilister pludselig bliver sendt ind på mindre skoleveje, fordi appens algoritme kan se, at der er mindre trafik.

En ny funktion i Google Maps foreslår nu ruter, hvor bilisten kan spare brændstof, ofte ved at forlænge rejsetiden en smule.
En ny funktion i Google Maps foreslår nu ruter, hvor bilisten kan spare brændstof, ofte ved at forlænge rejsetiden en smule. Foto: Lind Foto

Han så hellere, at man kiggede en anden vej og hævede afgifterne.

For forskningen peger ifølge Harry Lahrmann på, at det er bilisternes pengepung, der skal rammes, hvis der skal udledes mindre CO₂.

- Alle steder har det vist sig, at hvis vi sætter prisen op, der hvor vi vil have, at folk kører mindre, kører de mindre og ad nogle andre veje, lyder det.


Mange bække små

Richard Poppelvig Engelholm er skeptisk, men han er spændt på at prøve den nye funktion i Google Maps.

Læs også
Der er penge at spare - danskerne sætter farten ned på motorvejen
Læs også
Der er penge at spare - danskerne sætter farten ned på motorvejen

- Jeg synes altid, man skal hilse alle tiltag velkomne, der kan reducere CO₂-udledningen i Danmark, siger han.

Og spørger man Jesper Vangkilde, er det et "mange bække små"-koncept, hvis funktionen skal gøre en forskel for CO₂-udledningen.

- Det batter måske ikke, hvis den enkelte dansker gør det hele alene, men hvis det er en hel befolkning på flere millioner eller en hel verdensbefolkning, så batter det noget, lyder det.

I USA, fortæller Jesper Vangkilde, har bilisterne allerede taget funktionen til sig, men han lytter også gerne til kritikken fra Harry Lahrmann.

- Det her produkt bliver forbedret og udviklet konstant, lige så meget i realtid som trafikken, så vi tager gerne gode idéer ind og lytter til dem.


Nyhedsoverblik